Skola
104 rektorer: Media svartmålar skolan
”Skolsnusk” (TV4), ”Kaosklass”(SR), ” Världens bästa skitskola”(UR). Nu har vi rektorer i Stockholms stads grundskolor ilsknat till över hur skolan återges i många medier. Det är dags att nyansera både språk och debatt. Vi känner inte igen oss, skriver rektorerna i ett upprop.
Publicerad: 19 juni 2014, 04:15
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
När det ständigt upprepas att det är katastrof i skolan blir det till slut en sanning i allmänhetens ögon. En ”sanning” som kan växa och gro och även påverka alla oss som tillbringar vår vardag i skolan.
När skolan så ofta beskrivs som dålig, så sprider sig den föreställningen. Detta drabbar också eleverna, som påverkas av det som skrivs om den plats där de tillbringar en stor del av sin tid. Men vi som arbetar i skolan vet att det varje dag läggs ned ett avancerat, engagerat och ambitiöst arbete på våra skolor av såväl elever som av lärare och annan skolpersonal. Varje dag ser vi att det sker lärande, utveckling, samarbete och växande. Så bilden av en skola i fritt fall blir alltför ensidig. Vi rektorer känner inte igen oss!
Det gör inte heller Skolinspektionen. Efter den senaste tillsynen av Stockholms stads grundskolor konstaterar de i sin rapport att elever i stadens skolor ”får en utbildning av god kvalitet som kännetecknas av ett ambitiöst och målinriktat arbete”. De noterar ett antal förbättringsområden men också en rad initiativ för att utveckla och förbättra undervisningen i Stockholms stad. Vi som jobbar i stadens skolor vet också hur många ambitiösa utvecklingsprojekt som pågår här.
Alla upplevelser och erfarenheter av skolan är viktiga för att ge en nyanserad bild. En alltför ensidig beskrivning av en mångfacetterad verklighet skapar också en snäv debatt. Vi vet att det finns andra, mer positiva bilder av skolan än de som vanligen lyfts fram i media. Vi ser det varje dag. Vi vet också att utmaningarna är stora. Det är viktigt att fakta lyfts fram och att de sjunkande Pisa-resultaten diskuteras och tas på allvar. Självklart vill vi ha en debatt med idéer och analys! Men vi saknar ofta exemplen på det fina arbete vår personal och våra elever gör i våra skolor som också kan sprida sig och skapa ringar på vattnet.
Vi rektorer antar utmaningen att skapa den bästa skolan för varje elev och vi blundar inte för att det finns brister i skolan. Vi arbetar dagligen för att eleverna ska trivas, växa, utvecklas, lära sig en massa saker och våga drömma om framtiden. Vi kämpar för att det på våra skolor ska finnas den där magiska känslan av att alla bitar är på plats.
Men just nu känns skoldebatten som en tävling om vem som kan svartmåla skolan värst. Vem som helst får uttala sig om vad som är skolans problem och om vad som behövs för att lösa dem. De allra flesta föräldrar är nöjda med den skola deras egna barn går på, men man är allmänt orolig för läget i svensk skola. Inte konstigt med den sneda bild som förmedlas! Därför vill vi nyansera debatten och be er att lita mer på oss som jobbar hårt för att utveckla skolan inifrån.
• Ha höga förväntningar på oss som arbetar i skolan men ge oss arbetsro och en stor dos tillit.
• Lita på att vi behärskar vår profession.
• Lita på att vi tar avstamp i forskning och beprövad erfarenhet när det gäller att utveckla utbildningen.
Än finns det mycket att göra. Vi är inte nöjda förrän varje elev når sin fulla potential. Men vi vet vart vi är på väg och hur vi ska gå framåt. Vi är stolta över våra skolor, våra medarbetare och våra elever. Och just därför har vi ilsknat till över tonen i skoldebatten.
Behöver svensk skola fortsätta utvecklas? Absolut! Har vi verkligen den katastrofala skola som ofta skildras i media och politikerdebatter? Nej, det tycker inte vi! Så kära föräldrar, politiker, elever, journalister, forskare, debattörer, väljare, medmänniskor. Hjälp oss ge en mer nyanserad bild av skolan. Vi känner inte igen oss!
104 Rektorer i Stockholms stads kommunala grundskolor:
Agneta Bodin-Söderström, Lugnets skola; Agneta Brandelius, Björnbodaskolan; Anders Sjöberg, Enskede skola; Anette Madsen, Mariehällsskolan; Anette Tibbling, Eiraskolan; Ann Marie Taylor, Söderholmsskolan; Anna Fiskáare, Ålstensskolan; Anna L Eriksson, grundskoleavdelningen; Anna Magnusson, Tullgårdsskolan; Anna Söderberg, Husbygårdsskolan; Ann-Christin Sundell, Oxhagsskolan; Anne-Charlotte Borgbrant, Gullingeskolan; Ann-Marie Julin, Mälarhöjdens skola; Annika Hedås Falk, Sofia skola; Annika Hällsson, Lillholmsskolan/Ekholmsskolan; Ann-Kristin Eklöf, Vinstaskolan; Ann-Marie Flodin, Hammarbyskolan; Barbro Engeflod, Västertorpsskolan; Bassem Jerbi, Östbergaskolan; Berith Öhrn, Vasa real; Birgitta Solheim Ekwall, Smedslättsskolan; Birthe Ahl-Källqvist, Kämpetorpsskolan; Bitte Enquist-Lundmark, Beckombergaskolan; Bodil Torelm, Maltesholmsskolan; Britt-Marie Sjöberg, Björngårdsskolan och Storkyrkoskolan; Carina Lucas, Kvarnbackaskolan; Carina Rennermalm, Rinkebyskolan; Catrin Hyllander Nyqwist, Johannes skola; Deirdre Cronin Olsson, Bagarmossen Brotorps skola; Ebon Lundberg, Slättgårdsskolan; Elisabeth Bäck, Skanskvarnsskolan; Elisabeth Ollas Paulsson, Kungsholmens skola; Emil Kilsäter, Högalidsskolan; Eva Brömster, Elinsborgsskolan; Guido Pillola, Hässelby; Gun Carlsson, Sätraskolan; Gunilla Lindström, Igelbäcksskolan; Gunilla Olsson, Rålambshovsskolan; Gunilla Åkesson, Loviselundsskolan; Gunnar Broo, Trollbodaskolan; Göran Bergholm, Tallkrogens skola; Göran Skogsberg, Vällingbyskolan; Happy Hilmarsdottir-Arenvall, Hässelbygårdsskolan; Helena Nilsson, Solhemsskolan; Henrik Nöbbelin, Blackebergsskolan; Ingalill Hägglund, Rågsvedsskolan; Ingela Fondin, Björkhagens skola; Inger Grundberg, grundskoleavdelningen; Jan Aili, Matteusskolan; Jan Aronsson, Södra Ängby skola; Jan Buchar, Östermalmsskolan; Jan Eidman, Askebyskolan; Janne Lindelöw, Lilla Adolf Fredriks skola; Karin Broström, Maria Karin Langlet, Gubbängsskolan; Karin Nord, Karlbergs skola/Observatorielundens skola; Kristina Billing, Ekensbergsskolan; Lars-Göran Jacobsson, Adolf Fredriks musikklasser; Lena Arkeus, Gustav Vasa skola; Lena Hellström, Knutbyskolan; Lena Lindberg, Sköndals skolor; Lena Lindblad Petersen, Sjöstadsskolan; Lillemor Hultman, Katarina Norra skola; Madelen Kling, Spånga grundskola; Magnus Johansson, Vinstagårdsskolan; Malla Taipale, Hjulsta grundskola; Margareta Scherman, Katarina Södra skola; Margita Norberg, Fruängens skola; Margot Valegård, Åsö grundskola; Maria Hägnefelt, Hedvig Eleonora skola; Maria Radway, Gärdesskolan; Marita Hansson, Backluraskolan; Marja Norrstad, Kristinebergsskolan; Mats Lundström, Sjöängsskolan; Mattias Nordh, Sundbyskolan; Merja Rombach, Nälstaskolan; Michael Martinson, Nya Elementar; Mikael Kaspar, Grimstaskolan; Monica Johansson, Skarpatorpsskolan; Monica Söderberg, Hagsätraskolan/Ormkärrsskolan; Monica Westerberg, Sjöviksskolan/Midsommarkransens grundskola; Monika Warsén, Höglandsskolan; Nina Jonsson, Södermalmsskolan; Patrik Björk, Långbrodalsskolan; Per Hansson, Bromstensskolan; Per Wadman, Ärvingeskolan; Peter Lundström, Rödabergsskolan; Philip Olsson, Herrängens skola; Raija Ikonen, Enbacksskolan; Rita Hemmälin, Nybohovsskolan; Sabine Albertsson, Bäckahagens skola; Stig Gisslén, Johan Skytteskolan; Susanne Tidestrand, Snösätraskolan; Suzanne Heikman Lundberg, Solbergaskolan; Svante Lööf, Enskedefältets skola; Terhi Bisander, Bredängsskolan; Tina Magnuson, Abrahamsbergsskolan; Tom Hagman, Skarpnäcks skola; Tomas Hultquist, Engelbrektsskolan; Ulf Berg, Akallaskolan; Ulf Lindberg, Gröndalsskolan/Årstadalsskolan; Vibeke Eriksson, Olofslunds/Nockebyhovs skolor; Wolfgang Johansson, Farsta grundskola; Ylva Wikman, Bandhagens skola; Yvonne Axell Johnsen, Eriksdalsskolan.
Nina Jonsson & Annika Hedås Falk, rektor Sofia skola samt rektor Södermalmsskolan
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.