Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sjukvård

Sjukhus varnar för svåra olyckor med elsparkcyklar

Publicerad: 12 juli 2021, 08:34

– Jag vill inte få några dödsfall på grund av det här, säger överläkaren Ragnar Ang på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Foto: Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Utslagna tänder, ansiktsskador och knäfrakturer som kan leda till livslånga men. Akutmottagningen på Sahlgrenska sjukhuset vittnar om många olycksfall med elsparkcyklar, som i värsta fall kan få livsfarliga konsekvenser.


Ämnen i artikeln:

TrafikKollektivtrafikAkutsjukvård

 

Akutmottagningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg har den senaste tiden fått in 3–7 elsparkcykelolyckor varje lördag. Sjukhuset befarar nu en ökning med fler svåra olycksfall i sommar.

– Den stora delen är sårskador, frakturer i armar och ben, skador i ansikte och utslagna tänder. Det förekommer också allvarliga, mycket allvarliga eller till och med livshotande tillstånd, säger Ragnar Ang, överläkare på traumavårdsenheten.

Sjukhusets ortoped har också sett andra typer av skador, som inte setts hos vanliga cyklister.

– Vi ser väldigt allvarliga knäfrakturer som kan generera en sjukskrivning på fyra till sex månader. I regel är det unga arbetsföra patienter, som kan drabbas av livslånga men eller invaliditet, säger Ragnar Ang.

Fler olyckor under sommaren

Sjukhusets oro inför sommaren tycks inte vara obefogad. Både under 2019 och 2020 sågs en tydlig ökning av antalet olyckor med elsparkcyklar under årets varmare månader, enligt siffror från Transportstyrelsens register Strada.

Statistiken visar också att olyckorna där elsparkcyklar har varit inblandade har blivit fler, samtidigt som antalet hyrfordon har ökat explosionsartat. Under de fem första månaderna 2019 rapporterades 86 olyckor med elsparkcykel där någon skadades. Siffran för motsvarande period i år är 169.

Ytterligare fall har troligen rapporterats in de senaste månaderna eftersom det finns en eftersläpning i siffrorna. Sannolikt finns också ett mörkertal då enbart olycksfall som kommer till vårdens eller polisens kännedom finns i registret.

Få hjälmanvändare

Även vid Skånes universitetssjukhus i Malmö har akutmottagningarna fått hantera flera elsparkcykelolyckor varje vecka. Soligt väder gör att fler åker och då inträffar också fler olyckor, enligt sjukhuset.

– Nästan inga använder hjälm och de som är inblandade i olyckor är ofta påverkade av alkohol. Inte sällan har det varit mer än en person på elsparkcykeln. Skador på händer, armar och ansikte dominerar, säger Christian Engvall, enhetsansvarig läkare på akutmottagningen.

Just berusning och avsaknad av hjälm är en stor anledning till att personer skadar sig vid elsparkscykelolyckor, visar ett examensarbete av en läkarstudent vid Sahlgrenska sjukhuset, som Ragnar Ang har handlett. Av de 127 patienter som studerades hade 54,4 procent druckit alkohol innan olyckan och knappt var tionde använde hjälm.

– Sedan har vi haft riktigt allvarliga olyckor mitt på dagen med spiknyktra patienter, säger Ragnar Ang.

Utifrån ett sjukvårdsperspektiv hade han velat se ett förbud mot elsparkcyklar i den omfattningen som de i dag hyrs ut i, då han menar att samhällskostnaden för skadorna överväger nyttan.

– Det är ett nytt riskmoment och ingen av dessa skador hade hänt om det inte hade funnits elsparkcyklar. Jag vill inte få några dödsfall på grund av det här. Det är ju enormt tragiskt om det skulle inträffa i och med att det ofta är unga personer.

Svårt att bötfälla

Jan Nilsson, kommunpolis på Södermalm i Stockholm, delar bilden av att många elsparkcykelförare skadar sig – även om långt i från alla olyckor kommer till polisens kännedom.

- Det körs väldigt illa på de här. I hög hastighet på trottoarer, man är två stycken på cykeln och kör inte sällan i samband med att man har druckit, säger han.

I dag finns omkring 14 000 elsparkcyklar att hyra i Stockholm. Polisen arbetar med cykelinsatser och kontroller, men resurserna räcker inte till, enligt Jan Nilsson:

– Generellt kommer det nog att vara svårt att bötfälla det här problemet. På kvälls- och nattetid då det är värst buskörning, har vi också som högst arbetsbelastning när det gäller andra akuta ärenden.

”Lite omdömeslöst”

I stället lyfter han fram förebyggande tekniska lösningar som geostaket, där man kan begränsa hastigheten eller stänga av ett visst område för körning. Något som en del av elsparkcykelbolagen har infört på vissa platser.

– Det hade varit en stor fördel, inte minst vad det gäller gågator, att man inte kan färdas i högre hastighet än gånghastighet.

Jan Nilsson menar att elsparkcyklar numera är en integrerad del i gatulivet och kan vara ett bra sätt att ta sig fram på, men vill uppmana människor att tänka på hur de kör.

– Man får känslan av att många som använder elsparkcykel inte tror att trafikregler är något de behöver ta hänsyn till. Det är lite omdömeslöst.

Marielle Theander Olsson/TT

Boel Holm/TT

Så många olyckor med elsparkcyklar har rapporterats

Siffrorna från Strada innehåller olyckor där en elsparkcykel har varit inblandad och någon skadats. De baseras på polis- och sjukvårdsrapporterade personskadeolyckor och det kan därför finnas ett mörkertal av olyckor som inte syns i statistiken.

Olyckor med elsparkcyklar från och med januari 2019 till och med maj 2021:

2019: 708 olyckor

2020: 798 olyckor

2021: 169 olyckor under perioden januari-maj. Motsvarande siffra var 132 olyckor för samma period 2020 och 86 olyckor 2019.


Här har flest olyckor skett under perioden:

Stockholms län – 595 olyckor

Skåne län – 495 olyckor

Västra Götalands län – 408 olyckor

Östergötlands län – 49 olyckor

Västmanlands län – 36 olyckor

Källa: Transportstyrelsens olycksregister Strada
TT

 

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News