Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sjukvård

HRF svartmålar systemet med hörselcheckar

Tack landstinget för att jag själv får välja hörapparat! Och dessutom får bidrag till kostnaden genom hörselchecken. Därutöver är jag nöjd med den service min audionom ger mig. Det känns i allra högsta grad som just mina behov är i fokus. Jag blir mött på mina villkor och som en samarbetspartner, i stället för en patient som ska tas om hand.

Publicerad: 26 november 2014, 10:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

HRF talar inte till mig som hörselskadad, skriver Monica All.


Ämnen i artikeln:

VårdvalFunktionsnedsättning

Jag håller inte med om den svartmålning av systemet med fritt vårdval och hörselcheckar som målas upp i rapporten Myternas marknad som Hörselskadades Riksförbund (HRF) gett ut. Hela rapporten är en plädering för en återgång till det gamla systemet och jag, Monica, som en av alla hörselskadade känner mig inte alls företrädd av det förbundet i den här frågan.

När hörseln börjar svikta, vilken den gör för de flesta av oss när vi blir äldre, ska det vara lika naturligt att använda en hörapparat som att använda glasögon. Jag är fortfarande yrkesverksam och arbetar bland annat som coach. Då måste jag kunna höra ordentligt! Mina problem blev uppenbara ett par år innan nuvarande system med vårdval och hörselcheckar infördes. Så jag kan jämföra med det gamla systemet.

Jag fick då en remiss för att prova ut hörapparater. Så småningom kom en kallelse. Mötet hos audionomen omfattade först undervisning i grupp om olika typer av hörselskador och hjälpmedel, Sedan ett individuellt möte där jag fick besked om vilken hörapparat jag skulle få. Och så fick jag välja färg på hörapparaten! Behovsanpassad vård? Knappast! Kände mig mera som en person som skulle tas om hand av dem som visste bättre.

Så glad jag är i mina hörapparater! På samma sätt som jag är glad i mina glasögon. Tack vare mina hjälpmedel fungerar jag perfekt under dagen och tänker aldrig på att jag har både nedsatt hörsel och dålig syn. Mitt yrkesliv har kunnat fortsätta utan inskränkningar. Jag har dock bytt ut landstingets hörapparater mot ett par som passar mig bättre. I samarbete med min audionom har de helt kunnat skräddarsys efter mina behov. Audionomen har jag själv valt och hon har också varit lyhörd för de behov jag har uttryckt.

De som vill se en återgång till det gamla systemet talar ofta i termer av vård efter behov. Det låter vackert. I praktiken betyder det dock att någon annan än jag själv ska bestämma vilka mina behov är. Jag är beredd att ta in all den kunskap som experter i form av audionomer och läkare kan bistå med. Men sen vill jag i samarbete med dessa personer komma fram till bästa åtgärd för mig och mina behov.

Och kan något vara mer rättvist och likvärdigt än hörselcheckar? Alla får lika mycket och ingen gynnas. Dessutom är det ett system där mitt människovärde som jämlik part upprätthålls och jag slipper reduceras till en patient som ska tas om hand.

Så, för att till sist återknyta till HRF:s rapport, känner jag inte att den talar för den stora grupp hörselskadade som jag representerar. I stället slår den mynt av några enskilda personers negativa erfarenheter. En del av dessa erfarenheter är helt uppenbart värderingsstyrda, liksom hela HRF:s rapport är. Andra erfarenheter har säkert sin grund i dålig service. Och det vore ju konstigt om det inte finns sådant som kan kritiseras i det nya systemet med vårdval och hörselchecker. Men häng då ut dem som inte sköter sig i stället för att angripa ett helt system!

Jag är glad för det fria vårdvalet och hörselcheckar. Låt oss vårda och bevara detta!

Monica All, hörselskadad och yrkesverksam i eget företag

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News