Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sjukvård

”Gyllene tillfälle förbättra läkarutbildningen”

I Läkarförbundets senaste undersökning av läkarutbildningens kvalitet uppgav hälften av de svarande att läkarutbildningen inte givit dem tillräckligt goda förutsättningar för att bedriva förbättringsarbete inom sjukvården. Nu finns det möjlighet att förändra detta.

Publicerad: 29 juni 2017, 11:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LäkareVårdbemanningSjuksköterskor

Replik. I en debattartikel i Dagens Samhälle lyfter Ami Hommel och Stefan Lindgren att team- och förbättringsarbete är kärnkompetenser för all vårdpersonal, och därför bör ingå i vårdprofessionernas grundutbildningar. Läkarförbundet delar skribenternas uppfattning att dessa kompetenser är en förutsättning för att kunna erbjuda patienter bästa möjliga vård. För vår medlemsgrupp, läkarna, är situationen akut.

I Läkarförbundets senaste undersökning av läkarutbildningens kvalitet, som gått ut till samtliga studenter som tog läkarexamen mellan 1 januari och 31 augusti 2016, uppgav hälften av de svarande att läkarutbildningen inte givit dem tillräckligt goda förutsättningar för att bedriva förbättringsarbete inom sjukvården. En tredjedel av de svarande uppgav vidare att läkarutbildningen inte gett dem tillräckliga förutsättningar att samarbeta med andra yrkesgrupper inom vården. Det är oroväckande resultat.

Just nu har regeringen en gyllene möjlighet att adressera problemet, då den svenska läkarutbildningen står inför en av de största reformerna i modern tid. Den nuvarande ordningen med en 5,5-årig grundutbildning följd av en legitimationsgrundande allmäntjänstgöring föreslås ersättas av en 6-årig legitimationsgrundande grundutbildning, följd av en klinisk bastjänstgöring. Vid utformningen av den nya läkarutbildningen förväntar vi oss att regeringen tar sitt ansvar genom att inkludera teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i team- och förbättringsarbete i examensmålen.

Vi ser att läkarstudenterna vill ta ansvar för att leda och utveckla framtidens hälso- och sjukvård, men för att göra det behövs träning och verktyg. Därför uppmanar vi regeringen att inkludera team- och förbättringsarbete i examensmålen. Det skulle lägga grunden för en högkvalitativ vård också i framtiden.

Sofia Rydgren Stale, ordförande Läkarförbundets Utbildnings- och Forskningsdelegation

Alexander Tejera, ordförande Läkarförbundet Student

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev