Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sjukvård

”Finns ingen ond industri som styr alkoholpolitiken”

Den svenska dryckesnäringen står bakom monopolet. Vi diskuterar ofta med myndigheter och beslutsfattare hur vi ska säkerställa dess position i framtiden, svarar Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier, m fl.

Publicerad: 17 november 2015, 15:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

I en tid där konsumtionen sjunker och ungdomarna är den nyktraste generation vi någonsin haft är det svårt att ta IOGT-NTO:s rop på vargen på allvar.


Ämnen i artikeln:

FolkhälsoarbeteFolkhälsa

REPLIK. IOGT-NTO:s ordförande Johnny Mostacero tar i från tårna när han debatterar i Dagens Samhälle den 12 november. Möjligen vill den relativt nye ordföranden sätta tonen och visa handlingskraft.

Dock är underlaget tämligen diffust och det är väl därför som Mostacero tvingas måla fram en fiende som inte finns. Han anklagar ett otydligt väsen kallat ”alkoholindustrin” för att styra folkhälsopolitiken.

Detta väsen är egentligen en mångfald av företagare, entreprenörer och multinationella bolag. Vi har det gemensamt att vi producerar och importerar drycker såsom öl, vin och sprit samt en uppsjö andra produkter av varierad alkoholhalt. Vi är en stolt näring som andas både tradition och nyskapande.

Den seriösa näringen följer lagar och riktlinjer. Vi tar ett högt etiskt ansvar och både vill och bör vara aktiva i samhällsdebatten. Vi erkänner vårt ansvar och bidrar till olika projekt som syftar till att främja måttfull konsumtion.

Vi är stolta över våra produkter, men är inte ignoranta inför farorna med missbruk. Därför anser vi att våra drycker ska säljas under kontrollerade former av Systembolaget och konsumeras på ett ansvarsfullt sätt av vuxna.

Just därför var vi de första att aktivt agera när vi upptäckte de alkoholfyllda glassarna som Mostacero refererar till. De är inte framtagna av dryckesnäringen och har inte med oss att göra.

Vi har på eget initiativ suttit i dialog med myndigheterna och uppmanat dem att agera. Vi reagerade med bestörtning över deras oförmåga att hantera situationen.

Den svenska dryckesnäringen står bakom monopolet. Vi diskuterar ofta med myndigheter och beslutsfattare hur vi ska säkerställa dess position i framtiden. E-handel är ett växande hot, men ändå ytterst marginell med bara några få procent av konsumtionen.

Betydligt allvarligare är det med illegal införsel och smuggling som står för hälften av allt som svenskarna sätter i sig. Det är ett allvarligt hot mot Systembolaget.

Mostacero kritiserar näringens marknadsföring av sina produkter. Om det vill vi säga att vi lever i samklang med samhället och kommunicerar med våra konsumenter. Marknadsföring är en del av det. I Sverige är den strikt reglerad och branschen har dessutom egna etiska rekommendationer. Vi har en tillsynsman – Alkoholgranskningsmannen – som säkerställer efterlevnad.

Att fokusera på antal annonser eller investeringar är tämligen meningslöst. Vad som är viktigt är att marknadsföringen följer regelverket och inte riktas till ungdomar.

Att reglerad alkoholreklam inte driver konsumtion i sig, eller att det är volymen som är avgörande, är redan bevisat i och med att den totala konsumtionen sjunkit under samma tid som antalet annonser ökat.

I en tid där konsumtionen sjunker och ungdomarna är den nyktraste generation vi någonsin haft är det svårt att ta IOGT-NTO:s rop på vargen på allvar. Det finns ingen ond alkoholindustri som styr alkoholpolitiken, däremot en seriös dryckesnäring som bidrar både tillsamhället och debatten.

Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier

Erika Nylander, vd Sprit- och Vinleverantörsföreningen

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

FolkhälsoarbeteFolkhälsa

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev