Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sjukvård

Effektivisera sjukvården med hjälp av molntjänster

Kvalitet i vården handlar om att ge rätt vård vid rätt tillfälle. För att vårdsektorn ska kunna arbeta så effektivt som möjligt behöver den ta del av de senaste årens teknikutveckling och de IT-lösningar som finns tillgängliga redan i dag.

Publicerad: 9 augusti 2013, 03:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

It

I takt med att vårdbehovet växer och personalen inte räcker till har nya vårdmetoder utvecklats. Metoder som kan effektivisera primärvården ordentligt. En av dem är användningen av molntjänster. En molntjänst är en internetbaserad tjänst där man kan lagra och dela information mellan berörda användare. Lösningen kortar ledtiderna avsevärt och är lika säker som de system som används inom vården i dag.

Att besöka läkare med jämna mellanrum innebär en kostnad både för patienter och för vården. Samtidigt måste vården vara tillgänglig för alla som behöver den. Med molnbaserade lösningar kan läkare och vårdpersonal diagnosticera och ordinera mediciner på distans. Det frigör resurser samtidigt som man kan arbeta mer effektivt med förbyggande åtgärder.

Lösningen handlar om att låta patienter som behöver regelbunden provtagning av till exempel blodtryck, glukosvärden, snabbsänka (CRP), mäta sina värden i hemmet och sedan via internet skicka informationen till vården. Detta sker från maskin till maskin vilket innebär att patienten inte behöver bekymra sig med att hålla reda på värden eller skriva om information. Den information som skickas vidare till vården för analys skickas med hjälp av en vanlig smarttelefon och kan, tack vare enkelheten och de förkortade ledtiderna, ge patienten snabbare återkoppling och rekommendationer som omedelbart kan omsättas i praktik.

När ett prov visar på normal hälsa kan provsvaret snabbt och enkelt skickas tillbaka via SMS. Finn det tveksamheter kring provsvaren så kan patienten snabbt kontaktas via telefon av läkare eller sköterska. Molnbaserade tjänster inom våren kan även effektivisera vidare remittering till specialistläkare, då man kan korta ner tiderna genom att inte använda vanlig postgång. Rätt läkare får rätt remiss direkt. Patienterna i sin tur slipper de flaskhalsar i informationsflödet som skapar irritation och frustration.

Lösningarna sparar administrativ tid och frigör resurser åt vården som istället kan ägna sig på det de är bäst på, nämligen att ge vård. En molnbaserad lösning minskar inte bara väntetiderna till doktorn och provtagningar, den är också gynnsam ur en smittskyddsaspekt. Vi tror att teknik och hälsa måste gå hand i hand för att lägga grunden till framtidens vård.

Magnus Isaksson, Teknikchef för Norden ZTE

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

It

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News