Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sjukvård

”Byråkrati står i vägen för effektiv cancervård”

Trots bevisat goda resultat och fina utmärkelser har det varit mycket lättare för det Sverigebaserade företaget First Derm att etablera sig i Storbritannien än inom svensk vård. Orsaken stavas byråkrati.

Publicerad: 26 maj 2017, 08:17

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

E-hälsaLäkareCancer

Det som hade kunnat bli en lyckad digitalisering av vården och banat väg för regeringens mål om att bli världsledande inom e-hälsa till 2025 implementeras nu istället i USA och England. Trots att det finns gedigna forskningsbevis och ett fungerande vårdförlopp för att med hjälp av ny teknik upptäcka hudcancer, Sveriges snabbast växande cancerform, fastnar processerna på tjänstemannanivå.

Triagetjänster och mobil hudrådgivning har visats kunnat frigöra resurser för en redan överansträngd vård. Ungefär 20 procent av alla besök på vårdcentral är i dag hudrelaterade. Om dessa patienter i första hand skulle få rådgivning digitalt hade köerna för att träffa en allmänläkare sjunkit avsevärt. Patienter med misstänkt hudcancer hade även kunnat prioriteras, och få träffa hudläkare snabbare.

Trots detta, och fem år efter det att fördelarna med teledermatologi kunnat bevisats via forskning, har inget hänt inom landstingen. Beslut om att införa teledermatologi togs av Västra Götalandsregionen redan 2014. Det skulle vara intressant med en granskning av vad de 3 miljoner kronor som avsattes till “införandet i projektform under två år” har används till.

Hudcancer har till skillnad från många andra cancerformer hög överlevnadsgrad – 90 procent överlever förutsatt att cancern upptäcks och behandlas i tid. Väntetiden att få träffa en specialistläkare kan dock uppgå till flera månader.

En grupp från Karolinska Universitetssjukhuset, KS, gjorde en beräkning som redovisades i Läkartidningen 2008 under rubriken Rätt kompetens vid diagnostik ger lägre kostnader. Man bedömde här att borttagningen och uppföljningen av icke-maligna förändringar innebär en årlig kostnad på cirka 300 miljoner kronor. Mobil rådgivning hade kunnat effektivisera vårdkedjan markant.

Vår forskning, som ligger till grund för det standardiserade vårdförloppet för hudmelanom och bygger på de nationella vårdprogrammen, visar att precisionen vid undersökning av födelsemärken och hudförändringar via teledermatoskopi (dermatoskop som fästs på mobilen) har jämförbar träffsäkerhet med att träffa en hudläkare.

År 2013 vann hudläkarappen First Derm Dagens Medicins ”Guldskalpellen” för bästa innovation inom svensk sjukvård. Trots positiv inställning från läkare, patienter och politiker, och ett tidigare stöd från SKL, har nu Västra Götalandsregionen valt att ta bort finansiering. 2017 togs också beslutet att pappersremisser ska förbli. Väntetider på Sahlgrenska uppgår till nio månader och inget plan för hur detta ska hanteras är klar.

För att citera dr John Paoli, överläkare och docent, i ett uttalande i Göteborgsposten nyligen:

”På femton år har antalet upptäckta fall av hudcancertypen malignt melanom ökat med nästan hundra procent – något som märks av på Sahlgrenskas hudklinik. Vi drunknar i remisser här.”

I februari i år kom vi i kontakt med National Health Services – den offentliga sjukvården i Storbritannien. På tre månader gick vi från en första kontakt till avtal och att tekniken nu implementerats i en region där det annars råder brist på hudläkare. En svensk innovation används för att rädda liv i utlandet.

Varför står vi fortfarande och stampar i byråkratiska processer istället för att rädda livet på fler hudcancerpatienter? Frågan är om vi ens har som avsikt att komma i närheten av de högt satta svenska målen om att vara världsledande inom e-hälsa 2025.

Alexander Börve, leg. läkare och grundare av hudläkarappen First Derm

Jimmy Stridh, CTO First Derm

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

E-hälsaLäkareCancer

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News