Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sjukvård

1177: Tio gånger längre väntetider i regionens regi

Publicerad: 21 september 2021, 08:11

Bemanningsprobem och hårt tryck under pandemin uppges som förklaringar till de långa svarstiderna hos 1177.

Foto: MAXIM THORE

Sedan Region Sörmland tog över driften av vårdguiden 1177 har väntetiderna blivit tio gånger längre, uppger SVT Nyheter Sörmland. Pandemin är orsaken, enligt regionen.


Ämnen i artikeln:

SjuksköterskorDigitaliserad vård1177-läckan

SVT Nyheters granskning av svarstiderna för 1177 i Sörmland visar att svarstiden under 30 veckor i år i snitt legat på 35 minuter. Det är tio gånger längre väntetid jämfört med läget innan regionen tog över driften från bolaget Medhelp. 

Verksamhetschefen förklarar att det beror på hårt tryck under pandemin. Regionrådet Jonas Lindeberg (Välfärdspartiet) säger att det handlar om bemanningsproblem.

– Det har varit svårt att rekrytera sjuksköterskor under pandemin, säger han till SVT. 

Enligt statistik från Inera, kommunernas och regionernas gemensamma bolag för digital infrastruktur, tillhör Sörmland de regioner som har längst svarstid på 1177. 

Men längst får man vänta i Värmland, där majoriteten av dem som ringer har 50 minuters väntetid. Snabbast att svara är Gotland där en majoritet får svar efter 10 minuter.

LÄS MER: Tre regioner får böter efter 1177-läckan. 

LÄS MER: Ett år efter 1177-skandalen: Så ska en ny läcka undvikas. 

 

Måns Wikstrand

Reporter

mwi@dagenssamhalle.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev