Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

”Trafikverket föreslår dämpning av Skånes tillväxt”

Höghastighetsbanorna måste byggas nu. När Trafikverket både vill dra ner tempot på utbyggnaden och sänka hastigheten innebär det en effektiv dämpning av Skånes, och därmed Sveriges, tillväxt och utveckling.

Publicerad: 31 augusti 2017, 20:59

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Nu måste regering och riksdag, enligt skribenten, sätta ner foten om utbyggnaden av stambanor.


Ämnen i artikeln:

HöghastighetstågInfrastrukturen 2018-2029

Sverige behöver en kraftigt utbyggd ryggrad i järnvägssystemet. Södra stambanan byggdes för 150 år sedan, och nu är det fullt på spåren. Slitaget är stort, det går inte att bygga ut trafiken mer och effekterna av varje planerat och oplanerat avbrott märks långt ut i det finmaskiga järnvägsnätet när stambanan korkar igen.

När Trafikverket nu vill både vill dra ner tempot på utbyggnaden av banorna och dessutom dra ner den möjliga hastigheten på banorna föreslår man i själva verket en effektiv dämpning av Skånes (och därmed Sveriges) tillväxt och utveckling. För att näringslivet i Skåne ska kunna växa och blomstra måste rätt kompetens kunna arbetspendla längre än idag. Resorna behöver bli snabbare och bekvämare och möjligheterna att arbeta på tågen bättre.

Höghastighetsbanorna måste därför byggas nu. Inte stå färdiga 2050 och då med en teknik som redan idag är långsam med europeiska mått mätt. Istället borde ambitionsnivån vara att så fort som möjligt bygga bort kapacitetsbristen, bygga den för snabba tåg och därmed också kunna börja hämta hem klimat- och samhällsvinsterna med utbyggnad snabbare.

Nu måste regering och riksdag sätta ner foten om utbyggnaden av stambanorna. Det är hög tid att en majoritet i riksdagen tar sitt ansvar och vågar fatta de politiska beslut som krävs för att säkra det svenska transportsystemet:

■ Bryt ut höghastighetsbanorna från nationell plan och hantera dem separat – det är en extraordinär och nödvändig satsning och bör inte ställas mot löpande projekt.
■ Lägg investeringen i ett statligt bolag som får möjlighet att låna upp det kapital som krävs. Förse bolaget med kapital genom att sälja av annan statlig egendom.
■ •Genomför hela projektet samtidigt – en ambition att ha banorna klara 2030 är nödvändig och rimlig när man jämför med europeiska projekt. Det ger också bättre förutsättningar att hitta operatörer till linjerna om man kan börja köra hela sträckan direkt.
■ Säkerställ att trafikering med regionala snabbtåg planeras från start. Stora klimatvinster kommer att ligga i överflyttningen från bil till tåg på en utökad arbetsmarknad.

Det går inte att krypa när resten av av Europa springer, och det går inte heller att backa in i framtiden. Sverige har hamnat långt efter i utvecklingen av infrastrukturen och har nu en fantastisk möjlighet att börja komma ikapp igen. Men då måste vi politiker våga fatta beslut som sträcker sig förbi den innevarande mandatperioden och satsa på en hållbar framtid.

För såväl nuvarande som kommande generationer.

Märta Stenevi, kommunalråd (MP) med ansvar för stadsbyggnad och service, Malmö stad

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News