Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Trafikexpert: ”Otryggheten vid skolor skapas ofta av föräldrarna själva”

Publicerad: 10 november 2021, 11:55

Det är en utmaning för kommunerna att bryta vårdnadshavares beteenden och invanda mönster som gör att de tar bilen för att lämna barnen på skolan, enligt Rami Yones.

Foto: Trafikverket, Fanni Olin Dahl/TT

Allt fler föräldrar tycker att tät trafik vid skolor skapar en osäker situation för barnen, men tänker inte på att de själva ofta bidrar till att öka otryggheten. Enligt Trafikverkets enhetschef Rami Yones krävs att kommunen – och grannkommunerna – tar ett helhetsgrepp för att lösa problemet.


Ämnen i artikeln:

TrafikSkolanStadsplanering

92 procent av eleverna på en skola i centrala stadsdelen Majorna i Göteborg bor mindre än två kilometer därifrån, ändå lämnas var tredje förskolebarn med bil. Det visar en uppmärksammad fallstudie från Göteborgs universitet, rapporterar Göteborgdirekt. Det finns bara en väg till skolan och den täta trafiken sprider oro bland föräldrarna.

Otrygg trafik vid skolor är ett problem i många kommuner och vårdnadshavarna förvärrar ibland situationen, enligt Rami Yones, enhetschef för samhällsplanering på Trafikverket.

 – Otryggheten som väldigt många upplever skapas ofta av föräldrarna. De upplever otrygghet kring skolan och skjutsar därför barnet, men tänker inte på att bilresan då skapar en otrygg trafikmiljö för andra.

Trafikverket undersöker vart tredje år just denna oro, som i flera år har ökat långsamt. Senaste mätningen kom i december 2018 och visar att var tredje förälder uppfattar skolvägen som ganska eller mycket otrygg. Den vanligaste orsaken till otryggheten är trafiken.

Kommuner som vill öka säkerheten måste titta bredare än bara på området kring skolan, sa Rami Yones nyligen under ett samtal om trafiksäkerhet på Dagens Samhälles konferens ”Framtidens stadsutveckling”. För att öka tryggheten krävs en långsiktig trafikstrategi och en plan för säkra gång- och cykelbanor.

– Trafiksituationen vid en skola är så klart inte något isolerat utan bygger på att hela kommunen och grannkommunerna ser ut på ett visst sätt. 

DEBATT: ”Koordinera transporter av skolbarn och kebabgrytor”

Det fria skolvalet har gjort att många barn fått längre väg till skolan, som ibland ligger i en annan kommun. Det är vanligare att föräldrar till de barnen upplever skolvägen som otrygg – trots att den i vissa fall inte är det.

Det handlar om att skapa förutsättningar för trygghet, säger Rami Yones. Överdriven belysning vid cykelbanan kan till exempel visa att vägen är säker.

– Många kommuner använder färg i vägbanan för att visa att det här är en trygg cykelpassage. Vi ser väldigt stora effekter av signalvärden och trygghetsskapande, säger Rami Yones.

Han pratar om ett hela-resan-perspektiv. Om färden bryts av en osäker korsning eller på grund av att det saknas säkra cykelparkeringar i centrum så ratar boende cykeln.

– Då väljer man ett annat färdmedel och bilen är norm, så det finns alltid möjlighet att parkera sin bil. Då använder man den och så skapas otrygghet.

LÄS MER: Forskare vill lösa ”bortglömt problem” – ber kommunerna om hjälp. 

 

Petter Jerdén

Reporter

petter.jerden@dagenssamhalle.se

Ämnen i artikeln:

TrafikSkolanStadsplanering

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev