Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Stoppa Swedavias hybris - större Bromma förskräcker

Det är nu hög tid för politiker och andra att lägga prestigen åt sidan och inse att man inne i en växande storstad naturligtvis inte ska ha en storflygplats med allt vad det innebär i form av buller, avgaser och olycksrisker. Olägenheterna för stockholmarna överväger med råge de eventuella fördelarna med Bromma flygplats.

Publicerad: 3 februari 2015, 09:03

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Olägenheterna överväger med råge de eventuella fördelarna med flygplatsen.

Foto: Jonas Borg/Swedavia


Ämnen i artikeln:

BrommaFlygtrafik

Bromma flygplats väcker känslor. Efter snart 80 år och ett otal utredningar vill många nu bli av med flygplatsen snarast möjligt. Framförallt för att bullret bara blivit mer och mer besvärande i takt med den ständiga trafikökningen, men också för att Swedavias expansionsplaner för Bromma i miljardklassen förskräcker.

Vad som nästan helt saknats i debatten är en diskussion om vad som hände mellan Swedavias ansökan om att få flygplatsen omklassad till en storflygplats, och Transportstyrelsens beslut i december 2013 att tillåta en sådan omklassning.

Swedavia försökte redan 2011 få den så kallade referenskoden för Bromma flygplats ändrad till referenskod 3C för att man ville kunna ta emot fler och större plan. Man fick då blankt nej av Transportstyrelsen som meddelade att större flygplan inte kunde tillåtas trafikera Bromma då det skulle innebära en ”väsentligt förhöjd flygsäkerhetsrisk”. Efter det går Braathens (där Malmö Aviation ingår) och beställer 10 nya flygplan, som bara får flyga på Bromma om flygplatsen omklassas!

Man räknar alltså kallt med att flygplatsen ska få sitt 3C-tillstånd – kosta vad det kosta vill. 2013 gör Swedavia ett nytt försök att få Bromma omklassat, och får omgående ett förhandsbesked att det inte kan komma ifråga denna gång heller. Efter diverse ytterst märkliga turer – politiska påtryckningar och byte av handläggare (!) bland annat – får man helt oväntat det beslut man vill ha. Transportstyrelsen hade då tvingats godkänna ett rekordartat antal avsteg från det internationella regelverk som är upprättat för att garantera en säker flygtrafik. Är inte detta i högsta grad maktmissbruk, så säg.

Kan vi bara rycka på axlarna åt att myndigheter och statliga bolag hanterar viktiga ärenden på det här minst sagt okonventionella sättet. Vi i Aktionsgruppen mot Brommaflyget har protesterat, villaägarföreningarna runt flygplatsen har protesterat, pilotföreningen AOPA likaså. Men hittills har ingenting hjälpt.

Vi i Aktionsgruppen mot Brommaflyget vet att många vill ha kvar flygplatsen – under förutsättning att trafiken inte ökar. Men trafiken kommer att öka, och den kommer att öka mycket. Med den nya 3C-klassningen kommer trafiken med tunga plan att öka från 20 000 till kanske 80 000 flygrörelser om året, som är vad avtalet mellan Swedavia och Stockholm stad medger.

Som om allt detta inte vore nog har nu också socialdepartementet, på uppdrag av den förra alliansregeringen, kommit med det absurda förslaget att helt ta bort bullerbegränsningarna för Bromma. Därmed skulle Bromma bli den enda flygplatsen i Sverige som inte har några krav för hur mycket flyget får bullra.

Charlotta Eriksson, forskare på Centrum för arbets- och miljömedicin säger så här om socialdepartementets förslag: ”Det går tvärs emot all vetenskap, flygbuller är farligare än man tidigare trott”. Hon fortsätter: ”Vi har ungefär 8 000 barn i skolor och förskolor under bullermattan, och det påverkar både tal, koncentration och inlärning, visar alltmer omfattande vetenskapliga rön. På sikt kan det naturligtvis ha stor betydelse för dessa barns och ungdomars skolgång.”

Det är nu hög tid för politiker och andra att lägga prestigen åt sidan och inse att man inne i en växande storstad naturligtvis inte ska ha en storflygplats med allt vad det innebär i form av buller, avgaser och olycksrisker. Olägenheterna för stockholmarna överväger med råge de eventuella fördelarna med flygplatsen.

Kent Carlenäs, sekreterare Aktionsgruppen mot Brommaflyget

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

BrommaFlygtrafik

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News