Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Spårbilar visar vägen till framtidens kollektivtrafik

Om vi verkligen menar allvar med att vi ska gå ifrån oljeberoende transporter till minskade utsläppsnivåer måste vi komma igång med att stimulera utveckling av ny teknik och klimateffektiva lösningar. Det är dags att Sverige vågar satsa på innovativ spårtrafik.

Publicerad: 19 september 2013, 12:04

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KollektivtrafikKlimat

Ett första steg är att motivera entreprenörer att skapa nya miljövänliga transportlösningar. Resultatet blir tillväxt med positiv miljöpåverkan. Detta främjar inte minst svensk exportindustri. Vi är medvetna om utmaningen att gå från ett tungt beroende av oljebaserade färdmedel till att fylla våra bilar med fossilfria drivmedel. Det bästa sättet att påverka det globala miljöarbetet är att börja lokalt.

För att nå regeringens mål att reducera växthusgaserna med 40 procent till år 2020, få en fossilfri fordonsflotta till 2030 och ett klimatneutralt samhälle år 2050 behöver fler ta sitt ansvar. Det finns en stor möjlighet att påverka utfallet för Sveriges miljöarbete genom en hållbar trafik- och transportplanering.

Upplands Väsby i Stockholms län är ett bra exempel. Där finns reella utmaningar med E4:an som går rakt igenom kommunen samtidigt som tung tågtrafik passerar dagligen. Trots detta fick Upplands Väsby pris för miljöbästa kommun 2013. Men ansvaret för miljön stannar inte vid en utmärkelse. Nu tittar kommunen närmare på den hållbara kollektivlösningen med spårbilar. Det finns många fördelar med en sådan lösning:

Systemet gör det möjligt att reducera miljöskadliga utsläpp till noll.
Bullernivån sänks jämfört med till exempel bussar.
Tillgängligheten är högre än andra spårbundna system. 
Spårbilar har låg olycksrisk då banan inte korsar gång- och cykelvägar.

I dag saknas en första utbyggnad av ett spårbilssystem för officiellt bruk i Sverige. Det vill vi ändra på. För att skapa ett spårbilssystem i övriga delar av landet måste förutsättningar ges för samarbete mellan offentliga och privata samhällsaktörer. Gemensamt kan de ta ett långsiktigt ansvar för systemutveckling, drift och ekonomi men framförallt för miljön.

Sverige har förutsättningar och kompetens att utveckla klimatneutrala transportmedel. Använder vi dessa rätt kommer våra innovativa företagare att skapa jobbtillfällen långt in i framtiden. Det är ett hållbart val.

Roger Tiefensee, riksdagsledamot (C), miljötalesperson och ledamot miljö- och jordbruksutskottet

Ann-Christin Larsson Frickner, (C), Upplands Väsby kommun

Bosse Andersson, kommunalråd (C) Sigtuna, gruppledare Trafiknämnden Stockholms läns landsting

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

KollektivtrafikKlimat

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News