Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Slappa kommuner sätter stopp för elbilen

Det är dags för en positiv särbehandling av elbilen. Kommunerna måste göra mer för att stötta framväxten av en miljövänlig fordonsflotta.

Publicerad: 10 december 2013, 11:45

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KlimatTransporter

För att uppnå en långsiktigt hållbar utveckling utan att försvåra människors tillgång till och behov av individuella transporter måste bilens miljöpåverkan minska. Även om bilen i dag producerar 95 procent lägre utsläpp än på sjuttiotalet är detta inte tillräckligt.

Biltillverkarna gör en hel del. Förutom effektivare motorer finns det nu en rad olika alternativa drivmedlem på marknaden. Förnybara biodrivmedel som biogas men också en hel del olika varianter med eldrift finns i dag som alternativ till bensin och diesel. Det ökar bilisternas möjligheter att göra miljömedvetna val. Elbilen är ett effektivt sätt att få ner co2-utsläppen. Men det finns en rädsla för det nya hos konsumenter och politiker. En av farhågorna med elbilen handlar om räckvidden. Hur långt kan jag köra med bilen? Undersökningar visar att många av våra vardagliga bilresor är under 5-7 mil. Och den räckvidden klarar många av dagens elbilar.

För kunna vara trygg med elbilen måste det finnas en infrastruktur, man måste kunna ladda sin elbil. Ta Stockholm till exempel. Här finns 75 000 parkeringsplatser som hanteras av det kommunala bolaget Stockholm Parkering. Av dessa platser är det totalt 310 där man kan ladda en elbil. Detta innebär att av Stockholms stads egna parkeringar är det endast 4 promille där man kan ladda en elbil.

I Oslo finns i dag 500 platser och vid utgången av 2014 räknar man med 900 platser. I Oslo bor 600 000 invånare och i Stockholm 900 000 invånare. Om den politiska viljan finns kan saker hända. För att stimulera fram en miljövänligare fordonsflotta i Norge är elbilar dessutom subventionerade och undantagna från vissa skatter. I Oslo får elbilar köra i kollektivtrafikfilen och parkera gratis. I Oslo slipper elbilar betala trängselavgift. Detta ger resultat. I september är den mest sålda bilen i Norge en elbil. Nära 1000 stycken av modellen Tesla. I Sverige såldes 96 stycken elbilar total under oktober. Vi har en bit kvar med andra ord. Såväl staten som landets alla kommuner måste aktivt bidra till att skapa en infrastruktur som underlättar övergången till miljövänligare bilar.

Motormännen vill gärna bidra till en bättre infrastruktur. Vi vill att medlemmar och andra som besöker vår butik i Stockholm ska kunna utnyttja en snabbladdare. Därför har vi ställt frågan till Stockholms Stad om hur man gör för att kunna sätta upp en laddstolpe. Den första kontakten togs redan den 4 december 2012, för över ett år sedan!

Vi har efter upprepade påstötningar ännu inte fått någon information från kommunen om hur man ska gå tillväga för att kunna sätta upp en laddstolpe. Det är mycket märkligt att det inte finns en beredskap hos kommunen att hantera denna fråga. Vi tror dessvärre inte att Stockholm är unika i sin oförmåga. Vi tror att problemet finns i de flesta av landets kommuner.

Det är dags för kommunerna att ta fram strategier för utbyggnaden av laddstationer. Det är dags för kommunerna att ta fram enkla rutiner för att underlätta privata initiativ. Det är dags för kommunerna och regeringen att på allvar stimulera fram en mer miljövänlig biltrafik. Elbilen måste få positiv särbehandling nu.

Maria Spetz, vd Motormännen

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

KlimatTransporter

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News