söndag28 maj

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Seko varslar om strejk för tågpersonal

Publicerad: 2 maj 2023, 12:29

Foto: Janerik Henriksson/TT

Fackförbundet Seko varslar om strejk bland tågförarna. I ett första steg kan strejken bryta ut den 11 maj. Bland annat berörs tunnelbanan i Stockholm, Green Cargo och SJ.

Ämnen i artikeln:

MTRSekoArbetsgivareTågtrafik

Seko (Service- och kommunikationsfacket) varslar om strejk för cirka 1 200 medlemmar, som tas ut i olika strejker. Första steget träder i kraft torsdagen den 11 maj, det andra den 15 maj och det tredje den 18 maj. Strejkvarslet omfattar medlemmar på Transdev (Öresundstrafiken), SJ, Green Cargo och MTR Tunnelbanan i Stockholm.

Förhandlingarna med arbetsgivaren Almega Tågföretagen strandade i förra veckan.

Enligt Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko, handlar det om synen på schemaläggning och arbetstid. Avtalet berör runt 10 000 personer.

Enligt honom handlar de strandade förhandlingarna om schemaläggning, där facket vill att sena schemaändringar ska bort. Dessutom står krav på arbetstidsförkortning på önskelistan. Ensamarbete, som den vilda strejken nyligen handlade om, är inte en huvudfråga nu, förklarar Jonas Pettersson.

Arbetsgivarsidan, Almega Tågföretagen, kan inte gå med på Sekos krav om scheman som låses 14 dagar i förväg eller den arbetstidsförkortning som facket vill ha, förklarar Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Almega tågföretagen.

– Seko lämnade förhandlingsbordet ensidigt. Övriga fack ST, SRAT och Sveriges ingenjörer vill fortsätta att förhandla.

Han förklarar att arbetsgivarna har mycket svårt att tillmötesgå fackets krav avseende schemaläggningen.

– Framförhållningen från Trafikverket och deras planeringssystem är mycket dålig för oss. Dessutom är det lokförarbrist, säger Pierre Sandberg.

De sena schemaändringarna som facket vill få bort är ovanliga, enligt honom. Schemat hålls till 90 procent. Men det finns alldeles för få lokförare, förklarar han.

– Arbetsgivarna var väldigt defensiva under pandemin, intäkterna föll som värst 90 procent. Det är det vi betalar för nu. Vi har för få lokförare.

Men yrket är attraktivt, konstaterar Pierre Sandberg. Det är fullt på utbildningarna.

TT

LÄS MER: Skyddsstopp hävs – tåg kan köras utan tågvärdar

LÄS MER: Miljontals kronor i böter efter pendelstågskaos – ”Förtroendekris”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev