Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Så ser nya infrastrukturplanen ut – Eneroth: ”Jag tror att alla är väldigt nöjda”

Publicerad: 13 juni 2022, 10:05

Tomas Eneroth (S) säger att han längtat efter att få presentera infrastrukturplanen, som bland annat innehåller en satsning på höghastighetståg Stockholm–Göteborg.

Foto: TT: Adam Ihse, Jessica Gow

En historiskt stor satsning som skapar jobb och framtidstro i hela landet. Så presenterar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) den nya nationella planen för infrastruktur: ”Det är väldigt viktigt att vi gör satsningar på hela landet.”


Ämnen i artikeln:

TrafikverketJärnvägTrafikKlimat

En ”stolt och glad” infrastrukturminister presenterade i dag, måndag, den nya tolvåriga planen för svensk infrastruktur.

– Den här satsningen kommer att skapa jobb, hopp och framtidstro. Framför allt är det investeringar i hela landet, sa Tomas Eneroth på en pressträff.

881 miljarder kronor ska fördelas. Tomas Eneroth hamrade på pressträffen in ett antal mantran: Detta är en historiskt stor satsning på infrastruktur, den är bra för klimatet, hela landet gynnas och näringslivet är nöjt. Som exempel nämner han satsningar på Norrbotniabanan – en viktig investering för den ”gröna industriella revolutionen” i norra Sverige.

– Signalen är tydlig: Norrbotniabanan är en av landets viktigaste satsningar.

LÄS MER: Kommunchefen: ”Vi kommer att bo mitt i en storstad”

Det sker ett antal ändringar jämfört med den kritiserade plan Trafikverket presenterade i november. Många av dem lades fram i förra veckan, bland annat ska det byggas fyrspår på järnvägssträckan Uppsala-Stockholm och över 13 miljarder kronor ska bekosta Tvärförbindelse Södertörn

Regeringen satsar på de omdebatterade stambanorna Malmö-Stockholm-Göteborg – som har kritiserats av oppositionen – med målet att trafiken kan komma i gång runt 2045. Inledningsvis finansieras ett antal delsträckor, bland annat Hässleholm-Lund och Ostlänken.

Sammanlagt läggs nära 200 miljarder kronor på drift och underhåll av statliga vägar.

– Jag kör mycket bil, jag vet hur vägarna ser ut i landet; de är slitna, säger infrastrukturministern.

LÄS MER: Strateg ska locka statliga projekt till regionen ”i bottenträsket”

Ett antal mindre projekt plockas bort, till exempel E14 Blåberget-Matfors som förbinder Sundsvall med Trondheim.

Trots budgeten på nära 900 miljarder har det förekommit skarp kritik mot den nationella planen från regioner och kommuner som inte får satsningar de önskat. 

– Jag tror faktiskt att alla är väldigt nöjda med att vi satsar närmare 900 miljarder kronor, det är mer än någonsin. Förr fick man infrastrukturmedel som kompensation för företagsnedläggningar. När nu nya batterifabriker växer fram, det är fullt tryck i näringslivet och befolkningen ökar så är det klart att önskemålen ökar väldigt mycket.

Ska Sverige bli klimatneutralt senast 2045 krävs ”modiga beslut”, säger Tomas Eneroth. Samtidigt presenterade han stora satsningar på vägar och biltrafik vilket har kritiserats, bland annat av Miljöpartiet i Stockholms län, för att motverka det målet. 

Moderaten Kristoffer Tamsons, regionråd i Region Stockholm och ordförande för Mälardalsrådet, är kritisk till planen. Han anser att det läggs för lite pengar på upprustningen av Sveriges järnväg. 

”Regeringen underfinansierar behoven av underhåll på järnvägen med 29 miljarder och tar inte höjd för att kostnaderna för underhållsarbeten har ökat i genomsnitt med 50 procent. Samtidigt skjuter man framför sig en skuld på järnväg och väg kommande år med uppemot 100 miljarder vilket kommer att slå som hårdast mot pendlarna”, säger han i en kommentar till DS.

Så fördelas pengarna

Den ekonomiska ramen är 799 miljarder kronor, ytterligare 82 miljarder tillkommer från trängselskatt, banavgifter och medfinansiering. 

De 799 miljarderna fördelas så här:

165 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga järnvägar.

197 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga vägar.

437 miljarder kronor till utveckling av transportsystemet.

 

Ett antal av de namngivna satsningarna:

Utbyggnad av Ostkustbanan. Projektet fyra spår mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm och utbyggnaden av sträckan Gävle–Kringlan förstärks jämfört med Trafikverkets förslag och satsningarna tidigareläggs.

Mer pengar till Sydostlänken, dubbelspår Maria–Helsingborg C och Västra stambanan Laxå–Alingsås. Regeringen har också lagt till nya järnvägsobjekt, som Kust-till-kustbanan dubbelspår Växjö–Räppe och kapacitetshöjande åtgärder på Mittbanan Östersund–Storlien.

Regeringens satsning på nya stambanor fullföljs. I planen ingår etapperna Ostlänken, Göteborg–Borås och Hässleholm Lund samt planläggning för kvarstående etapper på de centrala systemdelarna mellan Linköping och Borås respektive Hässleholm via Jönköping. 

Flera järnvägsprojekt i norra Sverige tidigareläggs, bland annat intensifieras utbyggnaden av Norrbotniabanan delen Dåva–Skellefteå.

Regeringen satsar på vägnätet genom E22 Ronneby Ö–Nättraby, E16 Borlänge–Djurås och Rv 26 Hedenstorp–Månseryd. Dessutom har regeringen lagt till ombyggnad av E18 Valnäs–riksgränsen, deletapp Töcksfors–Bäckevarv till mötesfri landsväg och Rv 25 Nybro trafikplats Glasporten. Tvärförbindelse Södertörn fullföljs.

 

Källa: Regeringen

 

Petter Jerdén

Reporter

pj@dagenssamhalle.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev