Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

S populism och utgiftsturné ohållbar för SL

Resultatet av att släppa kontrollen över offentliga utgifter är alltid detsamma – högre skatter och högre skuldsättning. Att satsa sig ur krisen är inte ansvarsfullt, skriver Kristoffer Tamsons (M) i en replik till Erika Ullberg (S) om SL:s ekonomi.

Publicerad: 21 oktober 2015, 09:16

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Världen över säger Socialdemokrater likadant: ”Vi måste satsa oss ur krisen.” Så har det låtit i Grekland. Så skanderade spanjorerna. Likaså portugiserna.


Ämnen i artikeln:

KollektivtrafikStockholmModeraternaRegionernas ekonomi

REPLIK. Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting skriver i en debattartikel i Dagens Samhälle att lösningen på frågan om hur man ska komma tillrätta med ökade kostnader inom kollektivtrafiken är att kraftigt utöka kostnaderna. Genom fler investeringar och ökat trafikutbud.

Det får anses vara en lika svag ekonomisk analys som den partiet lagt till grund för att tillsammans med Sverigedemokraterna stoppa prishöjningen av Sveriges näst billigaste månadskort. Då var argumentet att stärka kollektivtrafikens intäkter.

Världen över säger Socialdemokrater likadant: ”Vi måste satsa oss ur krisen.” Så har det låtit i Grekland. Så skanderade spanjorerna. Likaså portugiserna.

Resultatet av att släppa kontrollen över offentliga utgifter är dessvärre alltid detsamma – högre skatter för vanligt folk som arbetar, högre skuldsättning och räntekostnader som skickas till framtida generationer. Det är inte ett ansvarsfullt sätt att regera ett land. Inte heller Europas snabbast växande huvudstadsregion.

Den som följer socialdemokraternas utgiftsturné i Stockholms län har säkert också noterat hur de för bara några veckor sedan lovade mer kollektivtrafik för över en halv miljard kronor, med hjälp av ett finansieringsförslag som de själva menade skrapade ihop knappt hundra miljoner kronor.

Efter granskning av trafikförvaltningens experter och på rak fråga kunde dessutom konstateras att förslaget inte gav en enda ny krona till kollektivtrafiken. Det förslag som redan kraftigt underfinansierat partiets löften visade sig alltså vara en bluff.

Denna populism är naturligtvis inte hållbar. Vare sig för resenärerna, skattebetalarna eller Socialdemokraterna i Stockholms län. Politik är på riktigt och väljarna förväntar sig att man tar ansvar för den verksamhet man bär förtroendet att förbättra.

Därför arbetar vi systematiskt med att både pressa kostnader och att stärka kollektivtrafikens intäkter. Det handlar vid sidan av effektiviseringar av trafikutbudet om besparingar vad avser administration och konsulter samt kostnadseffektivisering vid upphandlingar. Ett arbete pågår även med att utveckla intäkter från både resenärer, lokaler och reklam.

Som exempel kan nämnas att biljettintäkterna väntas överstiga föregående års utfall med 3,3 procent 2015. Det motsvarar 227 miljoner kronor och är 199 miljoner kronor mer än budgeterat.

Avslutningsvis. Min dörr står alltid öppen. För formella samtal eller en kopp kaffe. För överläggningar eller för att bistå med fakta och kunskap i svåra och komplexa frågor.

Mer än gärna kommer jag överens om att gemensamt avkräva den röd-grön-rosa stadshusmajoriteten bättre framkomlighet i Stockholms innerstad, så att busstrafiken kan bli både punktligare och mer effektiv. Om detta verkar vi vara överens.

Men om Socialdemokraterna fortsatt kräver att grunden för samtliga blocköverskridande samtal är att ta Sverigedemokraterna i hand om SL-taxan, då har vi inom Alliansen själva att ta ansvar för att reda ut den svåra situation som landstingssossarna har skapat.

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M) Stockholms läns landsting

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev