Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Regeringen vill lägga ned Bromma flygplats

Publicerad: 21 april 2021, 11:53

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) under en digital pressträff där regeringen föreslår en nedläggning av Bromma flygplats.

Foto: Anders Wiklund/TT

Regeringen vill stänga Bromma flygplats och bygga bostäder. En utredning tillsätts för hur flygplatsen ska avvecklas.


Ämnen i artikeln:

BrommaFlygtrafikArlandaPer Bolund

Beskedet kommer på en pressträff med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och klimat- och miljöminister Per Bolund (MP).

—  dag kan regeringen ge besked att vi vill avveckla Bromma flygplats, säger Bolund.

Regeringen tillsätter en utredare för att se hur driften kan avvecklas ”så snart som möjligt.”

— Det kommer att tillsättas en utredning som kommer att jobba snabbt och redan i augusti kommer man att komma med förslag på hur den här avvecklingen ska gå till, säger Bolund.

— Samtidigt undersöks hur kapaciteten på Arlanda kan byggas ut. Men om det innebär någon fjärde start- och landningsbana är oklart. Statliga Swedavia anger att ett sådant behov inte finns de närmaste åren, säger Tomas Eneroth. Snarare handlar det om ytterligare flygplanshallar, enligt regeringen.

Per Bolund säger att det finns en rejäl överkapacitet av flygtrafiken i dag, och det har inte bara med pandemin att göra.

Järnvägsresandet har ökat och efterfrågan på inrikesflyg minskat, påtalar klimat- och miljöministern och pekar på 2018 som året då efterfrågan vände. Bolund tror också på affärsmässiga vinster när man samlar trafiken på en plats.

— Nu har aldrig varit ett bättre tillfälle att flytta över trafiken till Arlanda.

Flygfältet skulle i stället kunna användas för bostäder.

— Marken har sådant otroligt värde i att bygga en ny stad, säger Per Bolund.

Tomas Eneroth framhåller att Stockholmsregionen vill ha klara spelregler om vad som gäller framöver. Men någon bred förankring i riksdagen har S och MP inte försäkrat sig om. Frågan skulle potentiellt kunna ta en ny riktning med en ny regering.

—Vi har inte förhandlat med andra partier om det ställningstagande som regeringen gör i dag, däremot informerat. Det här är regeringens besked som vi ger i dag, säger Eneroth.

Bolund hoppas att de andra partierna kan se möjligheten att ”göra någonting historiskt”.

Besked var väntat att komma under våren, har en hög källa inom regeringskansliet uppgett för TT.

Miljöpartiet har länge velat lägga ned Bromma. Socialdemokraterna har stretat emot men beställde förra året en utredning av statliga Swedavia. Bolaget kom fram till att det vill avveckla Bromma.

Pandemin, med det stora raset i flygresandet, har gett nya argument för en nedläggning för dem som ser det som den enda rimliga utgången.

En nedläggning av Bromma förutsätter dock att det finns kapacitet att flytta över flyg från Bromma till Arlanda. Det har också diskuterats en ytterligare rullbana till på Arlanda.

En avveckling av Bromma kan också få stora följder för regionalflyget, inrikesflyget, i Sverige.

Peter Larsson, vd för organisationen Svenska regionala flygplatser, reagerar med förvåning på regeringens besked. Han menar att det kommer påverka inrikesflyget negativt med ökade kostnader för regionala flygbolag och tuffare konkurrens. 

– Inrikesflyget består av många mindre flygbolag som flyger med små plan. Det finns en oro nu när de ska in på Arlanda och konkurrera med jättar som SAS och KLM. Det blir exempelvis svårare för dem att få de bästa landningstiderna, säger Peter Larsson till Dagens Samhälle. 

Han hade hoppats på ett privat övertagande av Bromma flygplats, vars koncept han menar passar bättre för mindre bolag än vad Arlanda gör. 

– Bromma har varit skräddarsytt för de små bolagen. Det är en cityflygplats, med kort tid från landning till att du är inne i stan. Det är billigt och det finns bra tider att landa på. Vi bor i ett avlångt land där flyget är viktigt

För närvarande finns det avtal för flygplatsen med Stockholms stad till 2038.

BRA flyg, som före coronakrisen stod för upp till 97 procent av flygtrafiken på Bromma, har tidigare öppnat för att flytta verksamheten till Arlanda men uppgett att den större flygplatsen inte har tillräcklig kapacitet.

Bromma är den flygplats som drabbats hårdast under pandemin. Under januari i år tappade man hela 98 procent av resenärerna jämfört samma månad i fjol. Arlanda i Stockholm och Landvetter i Göteborg backade med 86 respektive 89 procent.

Fakta: Bromma flygplats

Bromma flygplats invigdes för 85 år sedan och blev statligt byggnadsminne år 2000.

Bromma var 2019 Sveriges tredje största flygplats räknat utifrån antal passagerare som passerade, då cirka 2,3 miljoner.

Inrikeslinjer dominerar.

Under 2020 gjorde pandemin att antalet rasade till knappt en halv miljon passagerare.

Arlanda är störst, med Landvetter vid Göteborg som tvåa.

Källor: Transportstyrelsen, Swedavia

Lars Larsson/TT

Niklas Svahn/TT

Jan Ahmadi/DS

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev