Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Pedaltramparna tycker till: De är bästa cykelkommunerna

Publicerad: 19 oktober 2022, 10:08

I enkäten svarar 38 procent att bilister är den största källan till otrygghet.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Linköping, Karlstad och Vänersborg är Sveriges bästa cykelkommuner, enligt Cykelfrämjandets stora nöjdhetsundersökning.
En majoritet av de 25 000 personer som besvarat enkäten är missnöjda med infrastrukturen och tycker att det finns konflikt mellan bilister och cyklister.

Ämnen i artikeln:

TrafikStadsplaneringKlimatSenaste nytt

Petter Jerdén

petter.jerden@dagenssamhalle.se


En tydlig trend i Cyklistvelometern är att hojåkarna i storstäder är mer nöjda med förutsättningarna än än i mindre kommuner. Cykelfrämjandets ordförande Per Hasselberg tycker att många kommuner måste göra betydligt mer för att öka tryggheten och framkomligheten i trafiken.

”Det finns också ett stort behov av ökade nationella resurser för att minska ojämlikheterna mellan kommuner. Var man bor i Sverige ska inte påverka ens möjligheter att välja cykeln”, säger han i ett pressmeddelande.

 

Cyklistvelometerns vinnare

Stora kommuner (över 100 000 invånare)

1. Linköping

2. Malmö

3. Örebro

Mellanstora kommuner (50 000 till 100 000 invånare)

1. Karlstad

2. Östersund

3. Järfälla

Små kommuner (mindre än 50 000 invånare)

1. Vänersborg

2. Finspång

3. Katrineholm

Källa: Cykelfrämjandet

Över 25 000 personer i 115 kommuner har deltagit i undersökningen. 62 procent tycker inte att cykeln prioriteras tillräckligt högt i infrastrukturplaneringen. Något fler anser att cyklister och bilister hamnar i konflikt med varandra. Bilar är den överlägset största orsaken till otrygghet, följt av lastbilar.

Trafikverkets Cykelbokslut från i somras visar att cykelvägarna blir sämre, framför allt i små kommuner, med farliga korsningar och dålig framkomlighet. Av de 42 kommuner som besvarade enkäten tycker 24 att kvaliteten på de egna cykelvägarna är för låg.

– Kvaliteten på underhållet har sjunkit jämfört med 2020. De besparingar kommunerna gör tycks även ha drabbat cykelvägarna, sa Lennart Kalander, chef för Nationell planering på Trafikverket, till DS då.

LÄS MER:

Så påverkar Tidöavtalet kommuner och regioner

Här bor Sveriges största utsläppare – nya kompassen pekar ut värstingarna

 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev