Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag11.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

”Påskens tågstopp slår hårt mot resenärerna”

Påsken är en av årets största resehelger och mycket betydelsefull för besöksnäringen. Dessvärre är det även då som Trafikverket utför flest banarbeten, med konsekvensen att tiotusentals resenärer drabbas av förseningar. Varför är det alltid turismen och vanliga resenärer som får dra det kortaste strået när tågen står stilla?

Publicerad: 2 april 2015, 08:57

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Tiotusentals resenärer drabbas när Trafikverket utför banarbeten under påsken.

Foto: Stefan Nilsson/SJ


Ämnen i artikeln:

TågtrafikKollektivtrafikJärnvägTurismBesöksnäringen

Påsken är en av årets största resehelger och mycket betydelsefull för besöksnäringen. Dessvärre är det även då som Trafikverket utför flest planerade banarbeten, med konsekvensen att 35 000 resenärer drabbas av förseningar. Under årets påskhelg innebär det bland annat längre resor på ett flertal sträckor till och från Stockholm.  På andra håll ställs trafiken in helt och hållet, som Inter City-tågen och nattågen mot Jämtland och övre Norrland. Det drabbar inte bara STF:s 255 000 medlemmar, gästerna som vill upptäcka Sverige utan även alla små och stora turismföretag som är beroende av en fungerande och pålitlig infrastruktur.

En väl fungerande kollektivtrafik är en av grundpelarna för besöksnäringen. För Svenska Turistföreningen och våra medlemmar är den direkt avgörande. Vi vill få människor att upptäcka Sverige och järnvägen knyter samman vårt land från norr till söder och från kust till inland. Den är viktigt för att vi som förening ska kunna främja svensk turism och sprida kännedom om vår natur och kultur.

När Trafikverket koncentrerar underhållsarbetet till en av årets största resehelger får det konsekvenser för besöksnäringen. Vi har förståelse för att Trafikverket övervägt när det är lämpligast att utföra banarbeten, det vi inte förstår är varför det konsekvent är besöksnäringen som tvingas dra det kortaste strået.

Besöksnäringen är lika viktig för Sverige som skogs- och stålindustrin. Att inte ta dessa intressen på allvar är att tänka kortsiktigt. Besöksnäringen omsätter 284 miljarder kronor varje år och är Sveriges största exportnäring. Enbart den inhemska besöksnäringen omsätter 178 miljarder. Sedan 2010 har antalet jobb i Sverige ökat med 4 procent. Inom besöksnäringen är motsvarande siffra 14 procent, vilket innebär 19 nya arbetstillfällen varje dag. Det gör besöksnäringen bäst i landet på att skapa arbete.

Historiskt sett har järnvägen varit avgörande för turismens expansion. I och med att järnvägen byggdes ut uppfördes de första turistanläggningarna på avlägsna och annars svårtillgängliga platser runt om i landet. I dag är tågtrafiken det trafikslag som ökar mest i kollektivtrafiken och järnvägen kommer vara oumbärlig för turismen även i framtiden.

För alla oss som värnar om natur och kultur är järnvägen det bästa sättet att upptäcka Sverige på ett sätt som är skonsam mot miljö och natur. Dessvärre tappar järnvägen i konkurrenskraft när tågen inte kommer i tid. Tågen måste vara ett lika tryggt alternativ som bil och flyg. Under en kort helg är tiden dyrbar för resenärerna som inte vill riskera att komma fram sent. Trafikverket måste bli bättre på att samarbeta med besöksnäringen. Vi är en av Sveriges viktigaste näringar och vi måste kunna lita på att alla besökare kan ta sig fram till sina semestermål.

Magnus Ling, generalsekreterare och vd Svenska Turistföreningen

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev