Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Nya miljarder till tåg och väg – Huddinge och Uppsala firar regeringens satsningar

Publicerad: 10 juni 2022, 13:55

Den nationella planen är den största satsningen på infrastrukturinvesteringar i modern tid, enligt regeringen. Men kritiker anser att budgeten är för mager.

Foto: TT: Johan Nilsson, Lars Schröder

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har i veckan rest land och rike runt för att dela ut miljarder till vägbyggen och järnvägssatsningar. Politiker i Uppsala, Huddinge och Kronoberg jublar. Samtidigt växer kritiken om bristande klimathänsyn.


Ämnen i artikeln:

JärnvägTrafikverketInfrastrukturinvesteringarTrafik

Trafikverkets omdebatterade och skarpt kritiserade plan för nationell infrastruktur presenteras ”senare i juni”. Ett mer precist datum än så ges inte av regeringen.

Men i veckan har en rad pressmeddelanden med infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) olika satsningar publicerats. I dag, fredag, meddelas att Sydostlänken tilldelas ytterligare två miljarder kronor och att byggstarten tidigareläggs. Dessutom ska det bli dubbelspår på Kust-till-kustbanans del från centralstationen till Räppe i Växjö kommun. Regeringen skjuter också till 500 miljoner kronor till den dryga miljard som ska rusta upp E22 Ronneby Ö-Nättraby. ”Aldrig tidigare har en regering satsat ett så högt belopp på infrastruktur i sydöstra Sverige”, säger Tomas Eneroth.

LÄS MER: Norrbotten varnar: Gröna omställningen står på spel

På onsdagen blev man av med en annan surdeg när regeringen sköt till ytterligare 7,5 miljarder kronor för utbyggnad till fyrspår på tågsträckan Stockholm-Uppsala. ”Fantastiska nyheter”, jublade kommunstyrelseordföranden Erik Pelling (S) på Twitter. Satsningen är en viktig del i avtalet Uppsalapaketet, enligt vilket kommunen ska bygga 33 000 bostäder samt spårväg. Finansieringen har varit osäker och Erik Pelling har i en intervju med Dagens Samhälle tidigare skarpt kritiserat Trafikverket för att svika avtalet.

Trafikverkets infrastrukturplan omfattar drygt 880 miljarder kronor och har kritiserats av ett stort antal kommuner, regioner och organisationer – av en rad olika anledningar. Ett urval: Budgeten är för snål, projekt går på tvärs mot klimatmålen, små regioner missgynnas. Om veckans satsningar påverkar finansieringen av andra projekt i planen – och i så fall på vilket sätt – framgår inte av regeringens pressmeddelanden.

LÄS MER: Appar och tävlingar ska sporra elever att cykla till skolan

På torsdagen gavs Tvärförbindelse Södertörn full finansiering på 13,3 miljarder kronor, nära nio miljarder mer än Trafikverket föreslagit. 

”Klimatmötet i Stockholm hann knappt stänga innan regeringen öppnade plånboken för ny motorväg. De satsar 13 miljarder på att köra klimatpolitiken i diket”, kommenterar Miljöpartiet i Region Stockholm på Facebook. Men kommunstyrelsens ordförande i Huddinge, Daniel Dronjak (M), är nöjd.

– Att Tvärförbindelsen i förslaget är fullt finansierad är ett efterlängtat besked för Huddingebor – en seger för alla oss som kämpat för att invånare och företag på södra länshalvan ska få en rimlig trafiksituation, sa han på en pressträff, rapporterar SVT Stockholm.

Tomas Eneroth hävdar att vägbygget ger bättre förutsättningar för kollektivtrafiken. Projektet har kritiserats för att öka bilismen vilket i sin tur påverkar klimatet negativt.  I miljökonsekvensbeskrivningen står: ”Planförslaget motverkar även det nationella målet om att Sverige ska vara klimatneutralt till år 2045.”

 

Petter Jerdén

Reporter

pj@dagenssamhalle.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev