Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Norrbotten varnar: Gröna omställningen står på spel

Publicerad: 3 mars 2022, 09:50

Norrbottens kommuners ordförande Claes Nordmark (S) vill att malmbanan prioriteras högre av Trafikverket.

Foto: Simon Eliasson, Pi Frisk/SvD/TT

Trafikverket får allt fler missnöjda remissvar med kritiska synpunkter på den nya infrastrukturplanen. Senast ut är Region Norrbotten och länets kommuner som kräver större satsningar på ”Europas skattkista” – och det snabbt.


Ämnen i artikeln:

InfrastrukturinvesteringarTrafikverketRegion NorrbottenTågtrafikJärnväg

Region Norrbotten och länets kommuner har via det gemensamma organet TIllväxtberedningen skickat ut ett besviket pressmeddelande om Trafikverkets förslag till ny nationell infrastrukturplan. Budskapet är kortfattat att investeringarna i länet välkomnas – men att de inte är tillräckliga. 

De är inte ensamma om att önska större satsningar.

Regeringen väntas i vår bestämma hur den nya nationella infrastrukturplanen – som gäller 2022–2033 – ska se ut. Det långvariga arbetet med att ta fram strategin har kantats av kritik. Budgeten är på 850 miljarder kronor men det räcker inte för att möta regioners och kommuners högljudda krav på upprustad järnväg, nya stambanor och bättre vägar. En stor del av pengarna är även intecknade för projekt i nuvarande plan.

Norrbottens tillväxtberedning uppger i pressmeddelandet att förslaget visserligen innehåller ”mycket viktiga” investeringar på Malmbanan (ett av Trafikverkets fyra särskilt utpekade transportflöden) och ”kritiska åtgärder” för ökad kapacitet mellan Luleå och Boden. Men de anser att det går för långsamt: ”Tyvärr kommer inga av dessa åtgärder att slutföras fram till 2033”. De skriver också att Norrbotniabanan snabbt måste färdigställas för att säkra kompetensförsörjningen till regionens gröna omställning.

Norrbotten är ”Europas skattkista” för skog, mineraler och grön energi, därför måste planen fokusera mer på internationella flöden och export, uppger regionrådet Nils-Olof Lindfors (C).

”En långsiktig och förutsägbar transportplanering är avgörande för att kommunerna ska kunna utvecklas positivt utifrån den enorma nyindustrialiseringen i norr med alla dess möjligheter”, säger Claes Nordmark (S), kommunalråd i Boden samt ordförande i Norrbottens Kommuner.

LÄS MER: Skarp kritik mot Trafikverkets järnvägsplan: ”Nonchalerar avtal helt och hållet”

Trafikverkets plan i korthet

Budgeten för den nationella infrastrukturplanen är omkring 850 miljarder kronor. Reformutrymmet är i hög grad intecknat av nuvarande plan.

Pengarna ska enligt Trafikverkets förslag fördelas på följande sätt:

• 165 miljarder till vidmakthållande (drift, underhåll och reinvesteringar) av statliga järnvägar

• 197 miljarder till vidmakthållande av statliga vägar, inklusive bärighet och tjälsäkring samt statlig medfinansiering till enskilda vägar

• 437 miljarder till utveckling av transportsystemet. Av dessa anger regeringen att 107 miljarder kronor bör avsättas till nya stambanor för höghastighetståg, och 42 miljarder till länsplanerna. 

Vinnarna

I planen finns fyra särskilt utpekade transportflöden: Västra stambanan, Södra stambanan, norra godsflödet (Hallsberg–Luleå) och Malmbanan (Luleå–Riksgränsen). 

Underhållsåtgärder och reinvesteringar genomförs också på tio prioriterade transportflöden som är särskilt viktiga för både person- och godstrafik. 

Källa: Trafikverket

 

Petter Jerdén

Reporter

petter.jerden@dagenssamhalle.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev