Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Norges satsning på järnväg till Göteborg måste bli vår

Den norska regeringen öronmärker 100 miljoner kronor för att utreda en ny järnväg mellan Oslo och Göteborg. Vi måste ta det som en inbjudan och själva bli drivande i frågan. Regeringen har inte längre råd att negligera västkustens stora tillväxt, slår Pia Kinhult (M) och Anneli Hulthén (S) fast i ett gemensamt utspel.

Publicerad: 4 december 2013, 04:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

JärnvägInfrastrukturinvesteringarTransporter

Sverige bör vakna upp och bli en drivande kraft i att binda ihop Skandinavien – för vår egen ekonomi och konkurrenskrafts skull. Det är inte bara bredband och IT-infrastrukturen som behöver insatser i vårt avlånga land. Även järnvägens infrastruktur måste omedelbart ses över.

Partiledarna i Sveriges regering presenterade bara för någon vecka sedan en historisk infrastruktursatsning i Stockholm vilket är fantastiskt. Sveriges huvudstad är en tillväxtmotor och där behövs både fungerande infrastruktur och nya bostäder. Vi undrar nu om företrädarna kan lyfta blicken utanför huvudstaden? Vi bör binda ihop Skandinavien och här har vår granne Norge reagerat och gjort slag i saken. Den norska regeringen avsätter 100 miljoner norska kronor till en utredning av ny effektiv järnväg mellan Oslo och Göteborg allt medan Sveriges infrastrukturminister säger ”att frågan inte är prioriterad”.

Vad är inte prioriterat? Att Norge är Sveriges främsta exportnation? För det är den. Transporten mellan Norge och Sverige är i dag enorm. Göteborg är både Sveriges och Norges största hamn. Varorna skall transporteras och varje dygn passerar minst 2 300 tunga lastbilar gränsen mellan Sverige och Norge via Svinesund. 12 400 personbilar passerar samma gräns varje dygn. Samtidigt tar denna sträcka fortfarande 4 timmar med tåg. Avståndet är 30 mil.

I Osloområdet bor halva Norges befolkning (2,5 miljoner) handel och arbetsmarknad växer mer och mer ihop med Sverige och det genererar stora transporter av gods och människor. Det som bromsar utvecklingen är brist på bra klimatsmarta transporter. Trafikverkets kapacitetsutredning pekar på att godsprognoserna på lastbilstransporter mellan Oslo och Göteborg kommer att öka med 70 procent till 2025 och att det uppstår betydande trängselproblem på E6 och att järnvägen inte har tillräcklig kapacitet.

Men frågan stannar inte här. Hela sträckan Oslo–Göteborg–Malmö–Köpenhamn är kraftigt underdimensionerad och måste uppgraderas för att stärka både Sverige och Skandinavien. I dag tar det nio timmar att ta sig från Oslo till Köpenhamn med byten. Om några år öppnar Fehmarn Bält (förbindelsen mellan Tyskland och Danmark) och både Öresundsbron och infrastrukturen runt Öresundsregionen kommer att bli ytterligare kraftigt belastade. I dag går hälften av Sveriges totala godstransportvärde igenom Skåne och Öresundsregionen.

Åtta av Nordens 26 miljoner invånare bor på sträckan Oslo-Göteborg-Malmö-Köpenhamn och här ligger 29 universitet och lärosäten med 260 000 universitetsstuderande. Norge har sett det och nu är frågan om Sverige ser det? Hur har landet råd att ignorera sin västkust och den stora svenska tillväxten som ligger här? Vi anser att frågan måste tas hand av regeringen med absolut och omedelbar verkan.

Pia Kinhult, regionstyrelsens ordförande (M), Region Skåne

Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande (S) Göteborgs stad

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News