Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Medfinansiering stärker infrastrukturen

Staten ska betala statliga investeringar – och det gör staten. Det kommuner och regioner bidrar med vid medfinansiering handlar om investeringar som skapar mervärden för kommunerna utöver den statliga investeringen, replikerar Per Bill och Jan-Evert Rådhström.

Publicerad: 19 november 2013, 13:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


I grunden håller vi med socialdemokraterna Phia Andersson och Lars Johansson i deras replik i Dagens Samhälle 8 november. Staten ska betala statliga investeringar – och det gör staten. Det kommuner och regioner bidrar med vid medfinansiering handlar om investeringar som ger kommunen eller kommunerna mervärden utöver den statliga investeringen.

Låt oss också ta död på myten om att medfinansieringen är en möjlighet för kommuner att ”köpa” infrastrukturprojekt före i kön. Regeringen har genomfört förändringar som i planeringssystemet som förhindrar just detta. Det står också tydligt i infrastrukturpropositionen att de transportpolitiska målen ska vara utgångspunkt för de prioriteringar som görs, oberoende av om det förekommer medfinansiering eller inte.

Medfinansiering av infrastruktur är för kommunerna i första hand en möjlighet att förbättra den statliga infrastrukturen så att den gör större nytta i den enskilda kommunen eller regionen. Det handlar om investeringar som ger den enskilda kommunen ett större mervärde än den statliga investeringen annars skulle ha bidragit med. Konkret kan det handla om exempelvis en extra avfart eller en annan sträckning av väg, som är särskilt viktig för den enskilda kommunen.

I det konkreta trafikslag som diskuterade i vår förra artikel, sjöfarten, kan det exempelvis handla om att kommunen medfinansierar så att farleden görs djupare eller breddas mer än fallet blivit annars. Den typen av investeringar kan exempelvis leda till att ännu större båtar kan angöra en viss hamn och därigenom skapa nya jobb och tillväxt i en kommun eller region. All medfinansiering är frivillig, vilket också framgår av infrastrukturpropositionen. Det handlar alltså inte om någon gisslansituation för kommunen, det handlar om att förbättra för den.

Per Bill, riksdagsledamot (M), vice ordförande Konstitutionsutskottet

Jan-Evert Rådhström, riksdagsledamot (M), vice ordförande Trafikutskottet

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev