Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Låt nattågen Skåne-Stockholm vara kvar!

SJ måste ompröva beslutet att lägga ned nattågen mellan Skåne och Stockholm. För oss i Skåne är nattåget en utmärkt lösning som flyget inte kan ersätta. Och utan nattåg blir det svårare att uppnå klimatmålen, skriver tre skånska kristdemokrater.

Publicerad: 14 januari 2014, 12:46

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

JärnvägTågtrafik

SJ levererade en synnerligen oönskad julklapp till alla oss som åker tåg mellan Skåne och Stockholm. Beskedet att lägga ner nattågen från den 1 april i år verkar dessvärre inte vara ett tidigt och dåligt aprilskämt utan det synes vara på fullt allvar som avsikten är att hänvisa oss till flyget.

För oss som bor i Skåne och har uppdrag i Stockholm är nattåget en utmärkt lösning. När man har ett möte på måndag kväll och behöver vara på plats i Stockholm vid niotiden på tisdag förmiddag finns efter den första april ingen möjlighet att åka tåg.

För årskortsinnehavare är möjligheten att åka nattåg ett viktigt skäl att välja just årskort på SJ. Om nattågen upphör finns en uppenbar risk att kalkylen med årskort inte längre går att motivera. SJ menar att lönsamheten är för svag för detta koncept. Då undrar vi: Hur aktiv har marknadsföringen av denna produkt varit de senaste åren?

Istället för att avveckla denna synnerligen smarta lösning borde man satsa på utveckla nattågskonceptet för att konkurrera med flyget. Fördelarna med att resa på natten är många. Framför allt är det en fråga om tidsbesparing. Tidsåtgången för en resa mellan Skåne och Stockholm med nattåget är nästintill obefintlig.

Att färdas medan man sover är genialiskt och torde med aktiv försäljning kunna utvecklas till en succéprodukt. Här finns en potential att konkurrera med flyget som tar minst tre timmar från dörr till dörr.

Ur miljösynpunkt är tåget överlägset andra alternativ. Flyget har störst påverkan på klimatet räknat per passagerare och kilometer medan tåget har lägst bland jämförbara alternativ. En försämring av möjligheterna att åka tåg riskerar leda till att vi får svårare att uppnå klimatmålen.

Nattågstrafiken Stockholm-Norrland har underskottstäckning eftersom förbindelsen anses viktig ur regionalpolitisk synvinkel. Det borde vara lika självklart att värna om att upprätthålla nattågstrafiken till den södra landsändan som till den norra.

Tänk om, tänk rätt. Behåll nattågen Skåne-Stockholm.

Magnus Sjödahl, riksdagsledamot (KD) Lund

Lars Thunberg, kommunalråd (KD) Helsingborg

Michael Anefur, distriktsordförande (KD) Kristianstad

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

JärnvägTågtrafik

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev