Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Jönköpings villkor för sparkcykelföretag väcker intresse

Publicerad: 29 juli 2021, 11:11

Många kommuner intresserar sig för Jönköpings hantering av elsparkcyklar berättar Emma Svärd, verksamhetschef i kommunen.

Växjö och andra kommuner säger fortsatt nej till elsparkcyklar. Men Jönköping har sagt ja – med tydliga villkor och begränsningar.


Ämnen i artikeln:

TrafikNäringslivetElcyklar

Under veckan har det uppmärksammats att stora kommuner som Växjö och Kalmar drar sig för att upplåta allmän plats för bolag som vill hyra ut elsparkcyklar. Olyckor och problem med sparkcyklar som lämnas lite varstans avskräcker.

– Vi har redan uppvaktas av tre-fyra aktörer som vill etablera verksamhet med elsparkcyklar i Växjö men vi avvaktar tills vidare. Vi gör en omvärldsbevakning och har kontakt med Borås och Jönköping kring hur de skriver avtal, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef i Växjö, till P1-morgon i Sveriges radio. 

Under de senaste årens explosionsartade ökning av antalet elsparkcyklar har kommunerna valt lite olika strategier för sin tillståndsgivning. Jönköpings modell har rönt stort intresse på andra håll i landet.

– Andra kommuner har undrat hur vi gör, berättar verksamhetschef Emma Svärd.

När Jönköping i år fick förfrågningar från flera bolag valde kommunen att dels sätta ett tak för hur många elsparkcyklar som skulle få finnas, dels villkora själva tillstånden. 

– 2020 fanns det 110 elsparkcyklar i centrala Jönköping. Nu har vi satt ett tak och begränsat antalet till 450 stycken, säger Emma Svärd.

Det är en kraftig ökning, hur har det gått så här långt?
– Vi gör utvärderingen när sommaren är över. Men visst har vi fått in klagomål om att de parkeras slarvigt och körs för snabbt och på olämpliga ställen.

Så taket kan komma att sänkas?
– Allt är möjligt, men vi måste avvakta utvärderingen.

Att kommunen villkorar det tillstånd som bolaget får av polisen, betyder att bolaget måste sköta sin verksamhet på ett ordningsamt sätt – annars dras tillståndet in.

Det har ännu inte skett. Men den löpande kontakten mellan bolagen, polisen och kommunen gör att man kan ta snabba beslut om det är något som inte fungerar. Som när det uppstod problem med fortkörning utmed Vätterns strand där många promenerar.

– Då beslutade vi att sänka den tillåtna hastigheten just där, från 20 till 12 kilometer i timmen. Förhoppningsvis minskar det problemen.

LÄS MER: Krafttag mot elsparkcyklar – i Malmö införs avgift 

De två bolag som hyr ut elsparkcyklarna har velat hyra ut fler, men taket på 450 stycken har stoppat dem. Taket har också hindrat andra bolag som velat komma in på marknaden i Jönköping. 

– När vi införde ett tak för uthyrningen var vi såvitt jag vet först i landet, sedan har många andra kommuner intresserat sig för modellen, säger Emma Svärd.

Hon berättar att stadens politiker är ”väldigt intresserade av frågan”, eftersom de så tydligt ser både de för- och nackdelar som elsparkcyklarna för med sig. 

– Det är ju ett miljövänligt transportmedel och ett spännande komplement till kollektivtrafiken. Men vi måste hela tiden väga detta mot nackdelarna.

Påhl Ruin

redaktion@dagenssamhalle.se

Ämnen i artikeln:

TrafikNäringslivetElcyklar

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News