Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Infrastrukturen kräver mod och nya finansieringsformer

Genom att utnyttja det ekonomiska reformutrymme som finns till tillväxtfrämjande investeringar istället för kortsiktiga skattesänkningar visar vi det mod som krävs för att säkra morgondagens välfärdssamhälle.

Publicerad: 19 september 2011, 05:15

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

I landets tillväxtregioner skriker såväl näringslivet som det offentliga på investeringar för att lätta på trycket i överbelastade infrastruktursystem, skriver tre socialdemokratiska kommunalråd.

Foto: Colourbox


Ämnen i artikeln:

Infrastrukturinvesteringar

Världsekonomin har sedan 2008 varit i kraftig brygga. I denna oroliga situation har den svenska regeringen valt att sitta still i båten i väntan på att regnet ska dra förbi. Konsekvenserna av denna passivitet har på kort sikt varit hög arbetslöshet, på lång sikt vet vi ännu inte vad det kommer att kosta Sverige. För att inte agera, att inte satsa, i en lågkonjunktur innebär att man är sämre rustad när konjunkturen vänder. Något som vi ser tydligt i till exempel den arbetskraftsbrist som råder inom många branscher idag.

Traditionellt har den offentliga ekonomin använts som en motor för hela ekonomin i tider av kris. Genom stora satsningar på bland annat kompetenslyft och infrastruktur har man historiskt lagt grunden för det välstånd som kommande generationer har kunnat skörda. Modiga politiker har i Sverige under decennier byggt upp och vidare på välfärden. En välfärd som vi idag ska vara stolta över och kämpa för trots idoga försök från nuvarande regering att montera ner bärande delar av den svenska modellen.

Vad vi skulle vilja se är mod. Mod att satsa på infrastrukturen i länen, regionerna och kommunerna. Mod att våga satsa på nya finansieringslösningar via till exempel våra pensionsfonder. I landets tillväxtregioner skriker såväl näringslivet som det offentliga på investeringar för att lätta på trycket i överbelastade infrastruktursystem. Några exempel är våra egna hemkommuner:

Öresundsregionen med dess dynamiska och gränsöverskridande profil är idag en stor flaskhals för det svenska näringslivet i kontakten med kontinenten. Öresundsbron kommer inom kort slå i sitt kapacitetstak och en ytterligare förbindelse måste till. Trafiken i norra Öresund mellan Helsingborg och Helsingör skulle redan idag räcka för att finansiera en ytterligare fast förbindelse enligt den så kallade IBU-utredningen som är gjord. Om man skulle välja ett tunnelalternativ skulle det hela vara finansierat på ca 20-25 år. En investering idag skulle betala sig mångdubbelt imorgon.

Stockholm-Mälardalen är en annan tillväxtregion i brådskande behov av investeringar. Mälarbanan är idag mycket hårt ansträngd och för att lösa dagens problem behövs fyrspårsutbyggnad på hela sträckan Kallhäll-Tomteboda till år 2017 när Citybanan förväntas stå klar. Nu kommer dock illavarslande rapporter från Trafikverket om att kapacitetsutbyggnaden väntas stå klar först närmare 2030. Det är lika förvånande som beklagligt att den del av sträckan där effekterna är som mest påtagliga, genom Sundbyberg, skjuts allt längre fram i tiden. En tunnelförläggning genom centrala Sundbyberg skulle dessutom ge stora miljövinster och frigöra attraktiv mark i direkt anslutning till en av landets största knutpunkter för kollektivtrafik.

Flaskhalsen mellan Linköping och Norrköping drabbar hela landets utveckling. Det är orimligt att denna livsnerv i transportsystemet tvingas kompromissa med båttrafiken på Göta kanal. Det behövs ytterligare spår mellan Linköping och Norrköping. För det första för att minska sårbarheten och öka framkomligheten mellan Stockholm och Malmö. För det andra behövs ytterligare spår för att underlätta pendlingen mellan två av Sveriges största städer. Vi beklagar men har förstått regeringens inställning till höghastighetståg och ostlänken. Förstärkningen mellan Linköping och Norrköping behövs dock oberoende av andra satsningar.

Sveriges statsfinanser är stabila och det finns ett reformutrymme. Genom att utnyttja detta till tillväxtfrämjande investeringar istället för kortsiktiga skattesänkningar kan vi skapa förutsättningar även för morgondagens välfärdssamhälle. Vågar vi visa mod idag kommer generationer efter oss att tacka oss för det förutseende som vi visat. Det är vi skyldiga dem.

Lars Stjernkvist, Kommunalråd (S), Norrköping

Jonas Nygren, Kommunalråd (S), Sundbyberg

Mikael Skoog, vice ordförande (S) kommunstyrelsen, Helsingborg

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Infrastrukturinvesteringar

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News