Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Förtroendet för fjärrvärmen byggs med prisdialog

Regeringen har äntligen satt ner foten i frågan om vem som ska bestämma prisändringar på fjärrvärme – marknadens parter eller staten. Vi på SABO, Riksbyggen och branschorganisationen Svensk Fjärrvärme välkomnar att regeringen kommit till samma slutsats som vi, att en prisdialog om fjärrvärme har bättre förutsättningar att åstadkomma en prisutveckling till kundernas fördel än en statlig prisreglering.

Publicerad: 3 april 2014, 14:35

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Fjärrvärme

Fjärrvärmen har under det senaste decenniet varit föremål för flera offentliga utredningar som haft uppdraget att undersöka åtgärder som staten kan vidta för att stärka fjärrvärmekundernas ställning på värmemarknaden. Den senaste utredningen gjordes av Energimarknadsinspektionen (Ei) våren 2013. Där analyserade myndigheten möjligheterna att införa obligatorisk prisförändringsprövning. Ei landade i ett förslag som skulle mynna ut i en statlig prisreglering av fjärrvärmen om det realiserades. Förslaget fick stark kritik och avstyrktes av nästan alla remissinstanser.

Vi som står bakom Prisdialogen företräder både kunder och fjärrvärmeleverantörer. Vi vill stärka kundernas ställning och inflytande samt öka förtroendet mellan fjärrvärmeleverantörerna och deras kunder. Vi har identifierat att kundernas förtroende för fjärrvärmen i hög utsträckning handlar om prisbildningen. Hur sätter och ändrar leverantören sitt fjärrvärmepris? Och kan man som kund lita på att ens lokala fjärrvärmeleverantör inte utnyttjar att det är kostsamt att byta till ett annat uppvärmningsalternativ?

Med dessa frågor i bakhuvudet satte vi oss ner och diskuterade hur vi tillsammans skulle kunna utveckla en modell som stärker kundens ställning. I ett första steg tog vi reda på vad fjärrvärmekunderna förväntade sig att en sådan modell skulle åstadkomma. Efter samtal med ett större urval av kunder utkristalliserade sig en lista med sju önskade effekter, vilken toppades av förväntan om en rimlig, förutsägbar och stabil prisutveckling över tid. Med detta som utgångspunkt tog vi tillsammans fram Prisdialogen, en modell för lokal prisdialog med central prövning.

Ett drygt år senare ser vi att Prisdialogen fungerar i praktiken. Därför välkomnar vi nu regeringens besked i samband med propositionen om ny fjärrvärmelag, där regeringen väljer att ge marknadens parter förtroendet att utveckla Prisdialogen vidare. Regeringen aviserar två kontrollstationer, 2014 och 2015, för att följa upp att utvecklingen går åt rätt håll. Med de erfarenheter vi har är vi trygga med att Prisdialogen kommer att leva upp till förväntningarna.

Vi välkomnar också fler att delta i Prisdialogen – såväl fjärrvärmeleverantörer som kunder. I dag omfattas cirka 430 000 kunder av Prisdialogen. Vi bedömer att det kommer utökas till 1,3 miljoner kunder under 2014. En bra dialog, som är lokalt förankrad och bygger på öppenhet och långsiktighet, har stora möjligheter att stärka kundernas ställning och därmed även öka deras förtroende för sin fjärrvärmeleverantör.

Kurt Eliasson, vd SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag)

Leif Linde, vd Riksbyggen

Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme

Anders Östlund, ordförande Svensk Fjärrvärme

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Fjärrvärme

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev