Infrastruktur
Flopp för Linköpings elcyklar – avveckling för miljoner
Publicerad: 14 december 2021, 11:41
I augusti 2020 var fem av Linbikes uthämtningsstationer stängda på grund av skadegörelse och stölder. Foto: Linköpings kommun
Linköping lägger efter tre år ner hyrcykelsystemet Linbike. Invånarna har tappat intresset och satsningen har kantats av problem och vandalisering. Nu ska kommunen betala en mångmiljonnota för avvecklingen.
Intresset för Linbike var stort när tjänsten lanserades 2019, enligt kommunen. Elcyklarna var uppskattade av Linköpingsborna, framför allt av stadens studenter. Men i idag har endast runt 200 personer personer abonnemang för tjänsten.
I underlaget till tisdagens kommunstyrelsemöte där beslutet ska klubbas nämns flera orsaker till att satsningen läggs ner: Pandemin har förändrat resemönstren, cyklarna har vandaliserats och stulits samtidigt som elsparkcyklar blivit allt mer populära.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna fattade beslut om att dra igång satsningen 2017 när de styrde Linköping. Upphandlingsavtalet löper mellan 2019 och 2025, om det fullföljs beräknas det kosta kommunen 21,5 miljoner kronor. Planen var att reklamintäkter skulle bekosta en del av projektet, en lösning som enligt kommunen ”inte gick att realisera”.
Den förtida avvecklingen får kosta maximalt 8 miljoner. Det är inte ekonomiskt försvarbart att fortsätta, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens ordförande, i ett pressmeddelande.
– Ur mitt perspektiv är det här egentligen inte en fråga som ligger i kommunens uppdrag, utan något som bör överlåtas till marknaden. Trots det har vi försökt hitta lösningar för att fortsätta, helst med hjälp av externa aktörer. De förutsättningarna har inte funnits.
Rebecka Hovenberg, MP:s gruppledare i Linköping, säger till Corren att det är tråkigt att satsningen läggs ner och att politikerna istället borde jobbat hårdare för att säkra långsiktig finansiering.