Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

En arbetsdag i veckan i bilkö, ska det vara så här?

Sitter vi inte i bilkö på Essingeleden eller Södra länken så står vi packade som sillar på tunnelbanan. Affärsutvecklaren Anders Butnariu spenderar som jobbpendlare i Stockholm tio timmar i veckan i bilen. Det här är oacceptabelt, inte minst ur ett miljöperspektiv, skriver han.

Publicerad: 6 mars 2014, 10:35

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KollektivtrafikTillväxtFolkhälsoarbeteArbetePendling

Stockholm är Sveriges viktigaste tillväxtmotor men också en stad med komplicerade utmaningar för tillväxten. Suget är stort efter staden och inom de närmaste tio åren förväntas 384 000 nya Stockholmare ha flyttat in. Det här skapar förstås nya utmaningar för en redan ansträngd infrastruktur. Jag tror att de flesta av dem som bor och arbetar i olika delar av Stockholmsområdet – jag är en av dem – märker av detta.

Sitter vi inte i bilkö på Essingeleden eller Södra länken så står vi packade som sillar på tunnelbanan. Bara kollektivtrafiken i Stockholm förflyttar över 700 000 personer till och från arbetet varje dag. Jag uppskattar att jag under en arbetsvecka spenderar ungefär tio timmar i bilen, till och från jobbet. Har jag ett bankärende, ett läkarbesök eller ett möte utanför kontoret så får vi räkna till några extra timmar.

Många av oss förstår att utvecklingen är ohållbar och med några hundra tusen invånare extra så kommer inte ens förbifart Stockholm och andra mångmiljardsatsningar på nya vägar och kollektivtrafik att vara tillräckligt. Stockholm växer för fort för att vi ska kunna bygga bort problemen och det är hög tid att se sig om efter alternativ vi kan införa i dag – inte om 15 år. Och då handlar det om att i grunden förändra sättet vi arbetar på.

I slutet av förra året presenterades resultaten av en undersökning med 1 000 bilpendlare ledd av Markus Robért som är forskare vid KTH. Undersökningen visade att hälften av bilpendlarna kunde lämna bilen hemma en dag i veckan om arbetsgivare uppmuntrade flexiblare arbetssätt.

För Stockholms län skulle det betyda en besparing på 1,68 miljarder kronor årligen i form av minskade kostnader för olyckor, tidsförluster och utsläpp från bilar. Här räknar man inte med de besparingar som minskat vägunderhåll eller för den delen de 61 miljarder kronor som Förbifart Stockholm väntas kosta. Här finns det stora besparingar även för företag då kostnader för personalfordon, parkeringsplatser och lokaler minskar. Till det kommer även ökade inkomster i antal arbetade timmar då anställda inte sitter i bilkö. Det är kostnader som besparas om man lämnar bilen hemma EN dag i veckan – tänk om arbetsgivare kunde vara ännu mer flexibla.

Att arbeta mer flexibelt ligger även helt rätt i tiden då vårt allt mer globala arbetssätt gör att vi ibland måste sitta i telefonmöte med kollegor på andra sidan jorden. Vi utför bankärenden, läkarbesök och hämtar barn från dagis på arbetstid – för att vi måste. Den gamla modellen med 9-till-5 arbete passar allt sämre för gemene man. Privata ärenden faller under arbetstid och telefonmötet med kollegorna i USA hamnar på fritiden.

Arbetsgivare måste bemöta utmaningarna som trängsel, globalt arbetssätt och anställdas privata ärenden innebär. Ett steg i rätt riktning är att bryta gamla tankemönster där att börja klockan nio betyder att alla måste vara på kontoret den tiden. Möjligheten finns exempelvis att i stället arbeta hemifrån två timmar för att sedan åka till arbetet när den värsta trängseln har släppt – och på så vis spara tid. Vi lever inte i en tid av papperskopior längre, all information en anställd behöver finns på en server och allt fler möten förs via telefon eller dator.

Detta arbetssätt förutsätter att rätt typ av verktyg finns tillgängliga för anställda. När jag är hemma måste jag kunna komma åt alla program och information jag har tillgång till på kontoret. Jag måste problemfritt kunna koppla upp mig mot interna resurser och delta i möten. Att säkerställa dessa krav är en liten investering om det ställs mot vad ett företag kan spara i form av minskade kostnader och mer produktiva anställda. Jag uppmanar fler verksamheter att anta utmaningen, inte bara för verksamhetens skull – utan för miljöns, och arbetsmiljöns skull.

Anders Butnariu, affärsutvecklare inom mobilitet Dell Sverige

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev