Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Elbilen tar andelar – tack vare Stockholm

Motormännen hävdar att Stockholms stad har varit för slappa när kommer till elbilar. Inget kunde vara mer fel. Faktum är att om det inte hade varit för Stockholms stad så hade det troligtvis inte funnits så många elbilar i Stockholm eller i Sverige som helhet, replikerar Ulla Hamilton.

Publicerad: 19 december 2013, 08:33

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Redan år 2008 tog vi och Fortum initiativ för att testa elbilar i Stockholms stad. Fortum byggde om ett antal bilar till elhybrider och testade dem noggrant samtidigt som de också inledde utvecklingen av laddstolpar, som senare sattes upp på Norr Mälarstrand. Staden tog sedan initiativet till en gemensam elbilsupphandling, där syftet var att locka bilbranschen att introducera elbilar på den svenska marknaden. Enligt Elbilsupphandlingens sammanställning av årets första 6 månader så omfattar fordonsflottan hela 235 fordon. Det utgör cirka 10 procent av alla elbilar och laddhybrider i Sverige. Så hade det inte sett ut om det inte vore för Stockholms stad.

För två år sedan invigdes parkeringsplatser med möjlighet till laddning i ett av Stockholm Parkerings parkeringshus och så har det fortsatt. Alla våra nya garage har laddplatser. I det planerade garaget i Hagastaden kommer det finnas minst 135 platser. Under 2014 kommer Stockholm Parkering att sätta upp minst 50 nya laddplatser.

Att Motormännens vd Maria Spetz jämför Stockholm med Oslo i sin artikel i Dagens Samhälle 10 december är intressant men utvecklingen i Oslo beror till stor del på att den norska regeringen har fattat beslut om detta på nationell nivå. I Sverige har regeringen lyft frågan om supermiljöbilar, som exempelvis får stå avgiftsfritt på alla Stockholms stads tomtmarksparkeringar.

När jag som miljöborgarråd år 2008 började tala om elbilar och dess möjligheter var det många som höjde ögonbrynen och ansåg att detta var något som låg långt fram i tiden. Nu låter det annorlunda och i dag finns det cirka 700 registrerade elbilar och minst 310 laddplatser i stadens regi. Under 2014 ska 10 nya platser för snabbladdning, varav minst tre i innerstaden och 100 nya platser för normalladdning uppföras. Det är riktigt bra.

Ulla Hamilton, trafikborgarråd (M) Stockholms stad

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev