Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Dubbdäcksförbud ställer liv på spel

Dubbdäck räddar liv. Därför ser vi med stor oro på att såväl Miljöpartiet som Vänsterpartiet i Stockholm vill ha ett förbud mot dubbdäck i både Mälardalen och andra städer. Det är verklighetsfrånvänt att påstå att trafiksäkerheten inte skulle påverkas av detta, skriver de moderata riksdagsledamöterna Lars Beckman och Ulf Berg.

Publicerad: 31 januari 2014, 09:26

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Det kan inte ha undgått någon att vi bor i ett kallt avlångt land i norra Europa den senaste månaden. I norra Sverige har man fått ställa in såväl tåg som bussar på grund av kyla, och i södra Sverige hade man bara i Skåne över 50 trafikolyckor en söndag enligt nyheterna. Det är normala förhållanden i Sverige en vinter. Det är därför vi ser med stor oro på att nu såväl Miljöpartiet som Vänsterpartiet i Stockholm vill ha ett dubbdäcksförbud i stora delar av Mälardalen och andra städer. Det är inte att ta ansvar för trafiksäkerheten eftersom bilister i allra högsta grad är mobila. I en eventuell olycklig rödgrön regering är det alltså två av tre partier som kräver dubbdäcksförbud i Mälardalen, och tidigare har MP krävt ett nationellt dubbdäcksförbud.

Allvarligt och verklighetsfrånvänt är påståendet att trafiksäkerheten inte skulle påverkas av ett dubbdäcksförbud. Här utelämnas dessutom den studie som visar att risken för att dö i en trafikolycka ökar med över 40 procent om man kör dubbfritt jämfört med om man kör med dubbdäck i Sverige, med bil utan antisladdsystem. Detta efter tio års tids granskande av de faktiskt inträffade dödsolyckorna. De däcktester som har publicerats i år visar att dubbdäcken är överlägsna friktionsdäcken ur trafiksäkerhetssynpunkt. Med vissa friktionsdäck fördubblas bromssträcka vid en temperatur på noll grader jämfört med dubbdäck.

Det är alltså ett direkt felaktigt påstående att trafiksäkerheten inte skulle påverkas i Sverige med svenska väderförhållanden med dubbdäcksförbud. Sveriges bilister är kloka och en majoritet väljer också dubbdäck. I kombination med bilbälten, ABS-bromsar, antisladdsystem, xenonljus och andra tekniska hjälpmedel så bidrar dubbdäck i allra högsta grad till att nå Riksdagens nollvision om antal döda i trafiken.

Inte nog med att Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill höja drivmedelsskatterna kraftigt, nu vill man alltså även att svenska bilister ska ha dubbla omgångar vinterdäck. Det utspelet gjorde MP:s företrädare i en debatt i SVT morgon före jul. Vi anser att det är helt orealistiskt att kräva dubbla omgångar vinterdäck från Sveriges bilister för att man ska kunna köra i hela Sverige.

Vi vill att riksdag och regering fortsättningsvis ska stå bakom nollvisionen med noll döda i trafiken. Det är helt oförenligt med förslag om ett nationellt dubbdäcksförbud, eller förslag om minskat dubbdäcksanvändande. För oss går trafiksäkerheten först och dubbdäcksanvändning räddar liv. Vi vill dock påpeka att vi inte är emot dubbfria däck. Ställer man sin bil vid halka så kan dubbfria däck vara ett fullgott alternativ.

Om två av tre partier i en eventuell rödgrön regering kräver dubbdäcksförbud kan man på goda grunder anta att S kommer att vara tvungen att gå med på ett dubbdäcksförbud i Mälardalen och andra städer. Det vore ett allvarligt bakslag för trafiksäkerheten i Sverige och istället för att låta det inträffa så kan Sveriges bilister istället tryggt fortsätta att rösta på Moderaterna som värnar trafiksäkerheten i hela Sverige. Vi vill fortsätta ta del av nyheten att rekordfå omkommit i trafiken även i framtiden precis som vi kunde ta del av 2013 års statistik över omkomna i trafiken 2013.

Lars Beckman, riksdagsledamot (M) Gävleborg

Ulf Berg, riksdagsledamot (M) Dalarna

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News