Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Det är inte flyget som tågen ska konkurrera med

Ingen svensk flyglinje slagits ut av snabbtåg, men flera däremot av motorvägar, skriver Arne Karyd i en replik på Jonas Eriksson och Björn Sundin.

Publicerad: 10 juni 2015, 12:10

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

TågtrafikJärnvägFlygtrafikTransporterPendling

REPLIK. Miljöpartisten Jonas Eriksson och kommunalrådet Björn Sundin argumenterar i en artikel den 1 juni för en helt ny höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Oslo. Den helt övervägande delen av argumentatio-nen handlar om att ta över flygtrafiken mellan städerna. Artikeln är intressant som exempel på Miljöpartiets kroniska oförmåga att tillgodogöra sig basfakta om flyg och kommunpolitikers rosenröda tro på att höghastighetståget ska stanna just i deras kommun men inte i några andra (då blir det ju inget hh-tåg).

Till att börja med har ingen svensk flyglinje slagits ut av snabbtåg, men flera däremot av motorvägar. Den enorma satsningen på X2000 under första halvan av 90-talet gav inte någon större effekt på det totala tågresandet. De lätträknade miljöpartister som accepterar detta faktum brukar invända att X2000 (nu SJ2000) har minskat resandet på de mest trafikerade flyglinjerna. I stället visar det sig att flyglinjerna från Stockholm till Göteborg, Malmö och Ängelholm-Helsingborg har haft markant bättre passagerarutveckling än inrikesflygets genomsnitt. Bara de som likt Jonas och Björn tror att restid förklarar allt blir förvånade över resultatet.

Att resenärer värdesätter tidsbesparingar är odiskutabelt. Sänkt tågresetid har ett betydande värde – men om tågoperatören tar ut hela detta värde i form av höjda biljettpriser blir det ingen ökad passagerarvolym och därmed inte heller någon överföring från flyg. Priset är som enskild bestämningsfaktor viktigare än restiden vilket lätt bekräftas genom att jämföra 1979 års extremt framgångsrika prissänkning på SJ med 90-talets i volymhänseende måttligt framgångsrika snabbtågssatsning. Tvivlaren kan dessutom begrunda flygbolagens annonskampanjer där pris och tidshållning dominerar helt.

Den 15 juni finns i SJ:s bokningssystem fyra tåg från Stockholm till Oslo varav blott två direkt. Restiden varierar mellan 5:46 och 7:30. Samma dag finns 23 direkta flygförbindelser med SAS och Norwegian. Den huvudsakliga tidsvinsten med flyg ligger följaktligen inte så mycket i den kortare restiden som i den nästan åtta gånger högre frekvensen. Det är dessutom mycket lätt att hitta billigare biljetter än hos SJ. I höst sänker SJ restiden till mellan 4:33 och 5:07 men såvitt nu framgår av bokningssystemet minskar antalet avgångar till tre. Effekten på flygtrafiken kommer inte att bli märkbar.

I ett läge där vägtrafiken i Sverige är 34 gånger större än inrikesflyget och tio gånger större än tågtrafiken är det inte flyg som tåget i första hand ska konkurrera med. Om man ändå vill göra det är pris och kvalitet vida effektivare konkurrensmedel än groteskt dyra höghastighetståg. Infrastrukturkommissionens färska rapport om Stockholm-Oslo, där höghastighetståg bantats till snabbtåg för futtiga 50 miljarder, ändrar inte slutsatsen.

Arne Karyd, Tidigare utredare på Trafikverket, tveksam miljöpartist

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News