Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

C: Regeringen mörkar om kilometerskatten

Den redan tidigare hårt kritiserade kilometerskatten på tunga transporter har gått från dåligt förslag till sämre. Från ett första utgångsbud på 14 kronor milen presenterade regeringens utredare en preliminär siffra på 26 kronor milen vid en hearing nyligen. Det är nästan en dubblering. En sådan hög kilometerskatt skulle slå hårt mot miljön, näringslivet och den svenska landsbygden, skriver tre centerpartistiska talespersoner.

Publicerad: 30 juni 2016, 07:40

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Lägg ner idén om en kilometerskatt, uppmanar centerpartister.


Ämnen i artikeln:

TransporterNäringslivsklimatLandsbygdenSkatterMiljöCenterpartiet

Utan undantag ska skatten tas ut på all lastbilstrafik. Det sker ingen grön skatteväxling, ingen miljöbonus och ingen geografisk differentiering. För oss är det alldeles uppenbart att regeringen enbart vill ha in mer pengar till statskassan. Förutom att tanken om en skatt på avstånd är fel i grunden vill vi här peka på fyra grundläggande principiella fel i regeringens förslag:

För det första föreslås ingen geografisk differentiering mellan stad och land. Det ska bli samma skatteuttag i hela vägnätet. Kilometerskatten, som är en skatt på avstånd, är i praktiken en gigantisk skattechock på allt näringsliv utanför storstadsområdena. Under valrörelsen var Socialdemokraterna tydliga med att landsbygden och basindustrin skulle skonas. Det löftet verkar de ha övergett nu. Landsbygdsutredningen blir därmed en skrivbordsprodukt utan verkan eftersom skatt på avstånd slår ihjäl landsbygdsbaserat näringsliv.

För det andra är det ett hårt slag mot förnybart bränsle med bioinblandning. Skogsråvara som i dag används för att producera biobränsle är väldigt känsligt för höjda transportkostnader. Med ett skattepåslag på 26 kronor skulle uttransport av skogsråvaran bli väldigt dyrt och i praktiken omöjliggöras. Konsekvensen blir mindre förnybart, inte mer. Det innebär även en politik som går stick i stäv med Miljömålsberedningens förslag eftersom skogsråvara till biobränsle skattas bort.

För det tredje skapar inte skatten en flytt av transport från väg till järnväg. Mängden godstransporter i samhället är dubbelt så stor för väg som för järnväg. Detta beror dock inte på en ovilja att använda järnväg, utan på att järnvägen oftast inte är ett gångbart alternativ. Anledningen är att 90 procent av allt gods på väg transporteras på avstånd under 30 mil. En kilometerskatt ger därför i första hand ingen överflyttning från väg till järnväg, bara ökade kostnader för vägtransporter.

För det fjärde ger en skatt på all lastbilstrafik, utan differentiering, fel incitament. Lösningen är att stoppa utsläppen, inte transporterna. Risken är nu att den gröna omställningen inom sektorn tar paus och går bakåt i stället. I stället för lastbilsskatt vill Centerpartiet se morötter, bland annat i form av en miljöbilspremie för lastbilar. Vi vill ha system som både premierar det miljövänliga och avgiftsbelägger dåliga miljöegenskaper i fordonsflottan.

Vägslitagekommitténs slutbetänkande kommer den 9 december men redan nu ser vi en riktning som oroar. Högre avgifter än tidigare förutspått, ingen miljönytta, stora negativa konsekvenser för de som bor på landsbygden och för det svenska näringslivet, leder oss till en slutsats: lägg ner idén om en kilometerskatt.

Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson, Centerpartiet

Per Åsling, skattepolitisk talesperson (C)

Kristina Yngwe, vice ordförande i miljö- och jordbruksutskottet, Centerpartiet

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News