Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Bussar lika effektiva som spårvagnar

De argument som Karin Svensson Smith framför till stöd för satsningar på fler stadsspårvagnar gäller lika mycket för bussystem, replikerar Petter Nilsson.

Publicerad: 29 december 2011, 06:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Kollektivtrafik

En stadsspårvagn kan frakta dubbelt så många resenärer som en ledbuss, skriver Karin Svensson Smith i Dagens Samhälle den 20 december och kräver statsstöd för att bygga spårvagnslinjer, med motiveringar som lika gärna kan gälla för bussystem.

Hur många passagerare en kollektivtrafiklinje kan transportera i timmen avgörs inte av fordonens storlek, utan främst av prioritet i gatan och signalsystemet, samt vilken turtäthet, medelhastighet och stopptid vid hållplats som systemet medger.

Moderna Bus Rapid Transit-system kan transportera flera tiotusental passagerare per timme och kapaciteten är inget argument för att bita sig fast vid ett visst fordonsslag. Nya ledbussar eller dubbelledbussar har attraktivt utseende och god komfort, enligt beställarens önskemål. Inte heller miljöargumentet är hållbart, eftersom bussen idag kan ha lika goda eller bättre miljöegenskaper sett ur ett livscykelperspektiv. Detta gäller även med svensk elmix: elhybridbussar finns att köpa ”från hyllan” och i flera städer i världen rullar eldrivna bussar helt utan avgasutsläpp.

De enda stora skillnaderna som alltid kvarstår vid närmare jämförelser mellan system som går på stålhjul respektive gummihjul är kostnaden och byggtiden. En spårväg är flera gånger dyrare än ett bussystem med samma prestanda och egenskaper, vilket också är orsaken till att spårväg ofta förutsätter EU-lån och statsstöd. Våra fordonstillverkare har å sin sida många goda exempel från andra länder på hur man kan skapa en attraktiv kollektivtrafik och öka resandet samtidigt som man håller kontroll på kostnaderna.

Så, Karin och andra politiker: Om ni kan tänka er att ange teknikneutrala mål för framtidens kollektivtrafik, så får även våra medlemmar en chans att visa framtidens lösningar!

Petter Nilsson, Utredare BIL Sweden

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Kollektivtrafik

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News