Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Biogasen ett av flera framtidsalternativ

Det finns ingen anledning att ställa biogasen mot andra klimatsmarta drivmedel. Ska vi nå en fossilfri fordonstrafik, minska vår klimatpåverkan och förbättra luftkvaliteten kommer alla åtgärder som ersätter bensinen och dieseln att behövas, replikerar Anders Mathiasson och Tula Ekengren.

Publicerad: 14 juni 2013, 09:53

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KlimatBiogas

Roland Ekstrand och J-G Hemming menar på Dagens Samhälles debattsida den 11 juni att biogasen är en återvändsgränd utan framtid vare sig ekonomiskt eller miljömässigt. Framtidens enda lösning stavas istället DME och metanol. Resonemanget får mig, och säkert en mängd kommun- och regionpolitiker runt om i Sverige, att ställa en rad frågor.

Varför ställa en lösning mot en annan när den svenska fordonsflottan till 90 procent drivs av bensin och diesel? Såväl DME och metanol liksom etanol, biogas och el kommer behövas om vi ska bli fossilfria. Att välja biogas som allt fler privatbilister, buss- och taxibolag samt tunga transportörer nu gör, är ett ytterst klimatsmart val. Biogasproduktionen tar inte bara hand om vårt avfall utan minskar även utsläppen av såväl växthusgaser som hälsofarliga ämnen.

Att producera biogas och sedan uppgradera den till drivmedelskvalitet är som debattörerna hävdar, mycket riktigt kostsamt. Samtidigt ska vi komma ihåg att all produktion av biodrivmedel är kostsam jämfört med fossila alternativ. Trots det har marknaden för biogas vuxit kraftigt det senaste decenniet. Kommuner och företag har sett långsiktigt och vågat satsa trots tuffa kalkyler. I dag rullar över 45 000 gasfordon på våra vägar och antalet gastankstationer är nu uppe i över 140. Teknikutvecklingen går nu snabbt och kostnaderna sjunker. Varför dra i handbromsen nu när infrastrukturen finns och tekniken är betrodd?

En annan viktig aspekt att ta med när man tittar framåt i val av teknik och bränsle är vad som händer internationellt. I dagarna har en stor internationell transportkonferens ägt rum i Göteborg. Intresset för gas bland de ledande fordonstillverkarna är minst sagt stort. Gas är en internationell lösning på stark uppgång just nu, framförallt på lastbilssidan där Sveriges satsning på biogas kan visa andra länder hur man på sikt kan gå över till ett mer förnybart gasalternativ. Varför ska vi inte fortsätta på den inslagna vägen som genererar så stort internationellt intresse och möjligheter just nu?

Slutligen måste jag beklaga att tekniken och de därmed stora investeringarna som har gjorts runt om i Sveriges biogasanläggningar, gastankstationer och upphandlingar ifrågasätts. Dessa investeringar borde istället värnas på lång sikt och uppskattas för de synergier och mervärden de ger i minskade utsläpp och fler regionala arbetstillfällen samtidigt som de sluter de lokala kretsloppen.

Ska vi nå en fossilfri fordonstrafik, minska vår klimatpåverkan och förbättra luftkvaliteten kommer alla åtgärder som ersätter bensinen och dieseln att behövas. Vi som arbetar för framtidens alternativ borde samarbeta och påverka nationella och lokala beslutsfattare. Inte i varje debattforum ställa det ena goda alternativet mot det andra.

Anders Mathiasson, vd Energigas Sverige

Tula Ekengren, Miljösekretariatet, Västra Götaland

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

KlimatBiogas

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News