Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Biogasen är en återvändsgränd

Att använda biogas som drivmedel i fordon är en återvändsgränd som inte har någon framtid vare sig ekonomiskt eller miljömässigt. Framtidens miljövänliga drivmedel borde istället bli metanol och DME.

Publicerad: 11 juni 2013, 12:41

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Biogas

I dag satsar allt fler kommuner på att framställa biogas som sedan skall användas som drivmedel i olika fordon. Man bygger också upp en kedja av tankställen som kommer att kosta enorma summor.

Rå biogas innehåller cirka 60 procent metan räknat på volym. Resten är mest koldioxid som man tar bort. Till drivmedel komprimeras metangasen sedan vanligtvis till 200 bars tryck för att ta mindre plats eller kyls ner till -163C för att bli flytande.

Nuvarande så kallade uppgradering till fordonsgas är både tekniskt komplicerad och ekonomiskt kännbart. Fast man vidtar dessa tekniska åtgärder så kommer energiinnehållet vid 200 bar att motsvara 21 procent av energiinnehållet i en okomplicerad dieseltank av samma volym.

Framtidens drivmedel kan istället bli metanol och DME (dimetyleter). Metanol kan framställas genom att man tar tillvara den koldioxid som bland annat våra järn- och stålverk släpper ut och hydrerar (förenar den med väte) till metanol. Denna storskaliga omvandling av koldioxid till metanol gör samtidigt att vi klarar de klimatmål som vi politiskt har beslutat att uppnå.

Att samla in matavfall och annat biologiskt material för att producera biogas är ett bra sätt att framställa ett förnybart bränsle. Istället för att bort koldioxiden kan man låta den vara kvar tillsammans med metangasen och tillverka DME, som har ett energiinnehåll på 55 procent gentemot diesel. DME är mer hanterbart därför att det bara behöver komprimeras till 5 bar eller kylas till -25C för att bli flytande.

Att börja använda metanol och DME i stor skala kräver endast mindre justeringar av motorerna. Biltillverkarna kan lätt göra de justeringar som behövs på alla nya bilar om man vet att dessa drivmedel kommer att distribueras i större skala. Framställning av metanol från den koldioxid som skapas vid järn/ståltillverkning och andra tillverkningar borde betraktas som icke fossil. Denna metanol och DME som kommer från biogas innebär att vi klarar de klimatmål som säger att vår fordonsflotta ska använda fossilfria drivmedel år 2030. Vi kommer alltid att vara beroende av transporter och utsläppen från denna sektor kommer att få en avgörande betydelse i försöken att klara de globala klimatmålen.

Roland Ekstrand, vd Svensk Klimatcertifiering AB

J-G Hemming, medlem av KSLA, Kungl. Skogs och Lantbruksakademin

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Biogas

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News