Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Biogas är framtidens bränsle

Rätt styrmedel skapar stora tillväxtmöjligheter för både produktion och efterfrågan av biogas, som är klimatnyckeln till framtidens fordonsflotta.

Publicerad: 17 april 2013, 03:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Biogas

Trots en fantastisk utveckling för fordonsgasen det senaste decenniet, stora klimatfördelar och nya arbetstillfällen så ifrågasätts fortfarande biogasens roll i omställningen av transportsektorn. Kritiker menar att biogasen står för små volymer och att potentialen på sikt är överdriven. Vi kan nu med hjälp av nya beräkningar från analysföretaget WSP visa att biogasen faktiskt har en stor potential fram till år 2030 och en möjlighet att utgöra en viktig del i omställningen.

I dagsläget produceras 1,5 TWh biogas i Sverige. Över hälften av den producerade biogasen används som fordonsgas, där den gör som mest klimatnytta. Drygt 40 000 bilar, nästan 2 000 bussar och ett ökande antal lastbilar kör i dagsläget på gas. Ett positivt resultat av detta är kraftiga minskningar av koldioxidutsläpp men också minskade mängder hälsofarliga ämnena så som kväve och partiklar. Biogasen uppskattas för att den är förnybar, lokalt producerad och bidrar till effektiv avfallshantering. Förutom att göra biogas från avloppsslam, matavfall och gödsel testas nu även förgasning av skogsavfall samt biogasproduktion från odlade energigrödor. Här finns potential till riktigt stora volymer som kan komplettera alla de små- och medelstora biogasanläggningarna runt om i Sverige. Allt fler kommuner inför nu insamling av matavfall, vilket också ökar potentialen.

WSP har i sina beräkningar utgått från tre olika scenarier där den ekonomiska tillväxten i landet och prisutvecklingen på fossil energi är ett par av faktorerna, men också vilka styrmedel riksdag och regering inför. Med låg ekonomisk tillväxt och låg prisutveckling på fossila drivmedel och utan nya politiska initiativ landar den realiserbara biogaspotentialen på ungefär samma nivå som i dag. Men med en god ekonomisk tillväxt, fortsatt stigande oljepriser och tydlig politisk vilja och initiativ kan den realiserbara potentialen uppgå till över 20 TWh, där rötning står för knappt hälften och förgasning för resten. 20 TWh motsvarar en fjärdedel av dagens bensin- och dieselförbrukning och en ännu större andel i framtiden, om fordonen fortsätter att bli bränslesnålare.

Ett styrmedel skulle kunna vara ett certifikatsystem liknande det för elproduktionen med tydligt långsiktigt politisk mål, ett handelssystem som gynnar de drivmedel med minst utsläpp och som dessutom inte belastar statskassan.

Denna nya studie om realiserbar potential för biogasen blir nu ett viktigt inspel till utredningen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Ska vi lyckas med omställningen behövs såväl förnybara drivmedel som elbilar. Inget alternativ behöver utesluta det andra, utan de kompletterar varandra. Med politisk vilja och långsiktighet kan biogasen växa kraftigt och därmed bli en viktig del i omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta.

Anders Mathiasson, vd Energigas Sverige

Carl Lilliehöök, vd Kristianstad Renhållning

Cecilia Hedqvist, vd Gasnätet Stockholm AB

Jörgen Björnfot, affärsområdeschef Eskilstuna Energi och Miljö

Kim Olsson, vd NSR

Lotta Brändström, vd Göteborg Energi

Mattias Philipsson, vd Svensk Biogas

Roger Nilsson, vd Swedish Biogas International

Stefan Dahlgren, vd CM-Bolagen

Weine Wiqvist, vd Avfall Sverige

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Biogas

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev