Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Stockholm behöver mer kollektivtrafik

Centerns Gustav Andersson borde vara försiktig med att slå sig för bröstet med miljöarbetet i Stockholm. Det saknar helt mål för vad som är viktigast – ett ökat kollektivtrafikresande, replikerar Nanna Wikholm.

Publicerad: 23 januari 2012, 06:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Kollektivtrafik

När Gustav Andersson (C) skryter om Stockholms läns landstings miljöarbete i en artikel i Dagens Samhälle 12 januari undviker han noga att ta upp det som vi gemensamt pekat ut som den enskilt viktigaste miljöinsatsen – att öka kollektivtrafikens andel av resandet i Stockholmsregionen. Det är inte så konstigt när den moderatledda politiken i landstinget saknar både mål och medel för att öka kollektivtrafikandelen.

Det är sorgligt och ansvarslöst att ett tydligt och mätbart mål om ökade kollektivtrafikandelar inte finns med i det nya miljöprogrammet för Stockholms läns landsting. Branschorganisationen Svensk kollektivtrafik har ett nationellt mål att kollektivtrafikens andel av resandet ska fördubblas. Stockholms läns landsting och SL har inte så höga ambitioner. I miljöprogrammet tydliggör de borgerliga ambitionerna att det räcker med att bibehålla dagens nivå.

Kollektivtrafiken har inte vunnit marknadsandelar från bilen på många år. På grund av en resandetopp i samband med vårt införande av enhetstaxa i SL och trängselskatt för bilisterna har kollektivtrafiken kunnat följa biltrafikens utveckling de senaste tio åren. Utan den stora ökningen 2006 hade resandet varit betydligt lägre än befolkningsökningen, och detta bedöms fortsätta. Varje dag förlorar kollektivtrafiken resandeandelar till bilismen.

Ambitionen att öka kollektivtrafikresandet får inte heller genomslag i de investeringar som görs. Majoriteten i landstinget fortsätter att investera i trafikslag som inte ökar kollektivtrafikresandet. Prestigeprojektet Spårväg City är en investering på nästan 300 miljoner kronor och som utöver investeringskostnaden ger en högre driftskostnad än beräknat. Resanderäkningar visar att den nya spårvägen inte gett en enda ny resenär. Samtidigt stoppar man utbyggnad av ny tunnelbana till Nya Karolinska/Hagastaden. Moderaternas byggstopp för tunnelbanan minskar möjligheterna att få en hållbar region med fortsatt hög tillväxt och fungerande arbetspendling.

Det är genom framsynta gemensamma investeringar i fjärrvärme och tunnelbana som Stockholm nått framgång på miljöområdet. Nu är det dags för nästa steg. Vi behöver ett tydligt mål om mer kollektivtrafik och medel i form av mer tunnelbana.

Nanna Wikholm, oppositionstrafiklandstingsråd (S), Stockholms läns landsting

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Kollektivtrafik

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News