Hållbarhet
Replik: Sluta bråka Volvo!
Volvo Buss tycker vi ska göra el av biogas. Om de inte har egna sedelpressar är det måttligt realistiskt: Elen är så billig att även redan uppförd vindkraft och existerande reaktorer har svårt att täcka sina kostnader, skriver Mattias Goldmann i en replik.
Publicerad: 27 mars 2017, 08:21
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Replik. År 2030 ska vi nå en fossiloberoende fordonsflotta med 70 procent minskad klimatpåverkan från transportsektorn. Bakom de inspirerande, radikala målen står sju av åtta riksdagspartier. 2030-sekretariatets inriktning är att alla förnybara, hållbara och effektiva drivmedel behövs för att nå transportmålen - och nu drar alla åt samma håll, även om det ibland finns kvardröjande skönhetsfläckar. Hit får vi räkna Volvo Buss återkommande kampanj mot biogasen, senast i Dagens Samhälle - medan de fossila drivmedlen klarar sig helt utan kritik eller ifrågasättande.
Att Volvo Buss ser fördelarna med eldrift i kollektivtrafik är att sparka in öppna dörrar; självfallet är det med Sveriges grön elmix utmärkt att köra på el. I våra innerstäder bidrar det också till bättre luftkvalitet och minskat buller. Men de stora fördelarna uppnås jämfört med det fossila, inte när ett förnybart drivmedel slår mot ett annat.
Volvo Buss hänvisar ständigt till en konsultrapport från IVL, men missar att den lyfter fram en ”kostnadsmässig fördel för kedjor baserade på biogasbussar gentemot kedjor baserade på elbussar.” För en kollektivtrafikhuvudman med begränsade resurser innebär det att biogasen frigör medel för andra relevanta satsningar inom klimat, turtäthet och komfort. Med hjälp av olika statliga stöd minskas elbussarnas merkostnad - det är välkommet, liksom det vore rimligt att ta bort skatten på el för elbussar. Men stöden bör teknikneutralt utgå ifrån klimatnyttan, vilket normalt sett ger elbussarna något mer än gasbussarna - en skarp kontrast mot idag då elbussen får allt, gasbussen inget.
Volvo Buss tycker vi ska göra el av biogas. Om de inte har egna sedelpressar är det måttligt realistiskt: Elen är så billig att även redan uppförd vindkraft och existerande reaktorer har svårt att täcka sina kostnader. Biogasen finner bättre lönsamhet på drivmedelsmarknaden, där den tillsammans med el, ED95 och hållbar HVO och FAME kan bidra till att det fossila fasas ut.
”Behovet av fossilfria alternativ kommer bli stort om ambitiösa mål om utfasning av fossila bränslen inom transportsektorn skall uppnås. Det kan därför finnas behov för såväl el som biogas och andra biodrivmedel i olika delar av sektorn.” Citatet kommer från IVL-rapporten som Volvo Buss så flitigt använder sig av men tycks ha läst slarvigt. I klartext: Alla goda förnybara drivmedel har plats när det fossila ska ersättas.
Sluta bråka, Volvo!
LÄS OCKSÅ: Gynna biogas på riktigt genom konkret politik
Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.