Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Miljöolyckor i Östersjön kräver samarbete

I veckan sattes frågan om miljöskyddet i Östersjön högt på dagordningen i Bryssel. För att arbetet ska bli framgångsrikt krävs ett stort engagemang av Sveriges kustkommuner.

Publicerad: 2 december 2011, 09:24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Knappt hälften av de svenska kustkommunerna har en beredskapsplan för att hantera ett utsläpp vid kusten. Ännu färre har övat sin beredskap, skriver debattörerna.

Foto: Colourbox


Ämnen i artikeln:

EU

I veckan samlades företrädare för EU-institutioner, nationer, regioner och olika organisationer i Europaparlamentet för att diskutera maritim säkerhet och miljöskydd i Östersjön. Samtidigt i Bryssel undertecknar de politiska företrädarna bakom Baltic Master II en vision för hur lokala och regionala aktörer kan arbeta med dessa frågor i framtiden. Med visionen vill vi signalera behovet av bättre beredskap inför framtida miljöolyckor i Östersjön.

Östersjön är ett av världens mest trafikerade hav och samtidigt världens största brackvattenhav med ett unikt och känsligt ekosystem. Dagligen rör sig 2 000 fartyg ute på Östersjön. Trafiken ökar för varje år. Av de cirka 130 olyckor som årligen sker till havs leder ett tiotal till utsläpp, oftast i form av olja. Det ställer krav på att alla länder, regioner och kommuner runtom Östersjön har en god beredskap.

EU-projekten Baltic Master I och II, med över 40 partners från 9 länder, har sedan 2005 arbetat aktivt med att öka den maritima säkerheten och beredskapen runt om Östersjön. Projektet har arbetat framgångsrikt och framhållits av Europeiska Kommissionen som ett av de två mest lyckade projekten inom ramen för Östersjöstrategin, att bland anat bidra till en förbättrad havsmiljö samt stark och hållbar tillväxt. Projekten har bevisat att ett nära samarbete mellan lokala och regionala aktörer på hemmaplan kombinerat med en aktiv dialog på EU-nivå via regionalt Brysselkontor är receptet till framgång.

Beredskapen för miljöolyckor varierar mycket i och mellan Östersjöländer. Knappt hälften av de svenska kustkommunerna har en beredskapsplan för att hantera ett utsläpp vid kusten. Ännu färre har övat sin beredskap. Med andra ord är vi dåligt förberedda om en olycka skulle vara framme. Alla kommuner och regioner i kustområden måste kunna hantera ett utsläpp. Beredskap är en färskvara som hela tiden måste uppdateras och övas. Vi kan inte räkna med att slumpen ska skona oss från allvarliga olyckor i framtiden.

Genom att vi undertecknar en gemensam framtidsvision för Östersjön vill vi uppmärksamma problemet och vad som behöver göras framöver. Det viktiga är att det nu också genomförs. Här har kustkommunerna det slutliga ansvaret. Det är också enskilda kommuner som får ta de största konsekvenserna vid en olycka. Samtliga kommuner med kust mot Östersjön behöver uppdaterade beredskapsplaner som kontinuerligt testas genom samverkansövningar med andra. Det är genom att vara förberedd som vi framgångsrikt kan hantera en olycka.

Peter Jeppsson, Riksdagsledamot (S) Ordförande i politiska kommittén för Baltic Master II

Pontus Lindberg, regionråd (M) Region Skåne

Åke Nilsson, Regionförbundet Kalmar län (KD) ledamot i politiska kommittén för Baltic Master II

Gun-Marie Stenström, Region Halland (M) ledamot i politiska kommittén för Baltic Master II

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

EU

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News