Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Förbud mot elscootrar bromsar hållbar utveckling

När nu lånecyklar och elscootrar står på våra gator utan att en enda skattekrona spenderats kunde man tycka att politiker och tjänstemän borde jubla över att framtiden äntligen är här. Men istället är ryggradsreflexen problematisering och förbud.

Publicerad: 15 oktober 2018, 17:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Nya transportmedel kommer, enligt debattören, att vara avgörande för vår strävan mot ett mer hållbart samhälle.

Foto: City of Long Beach


Stockholms stad meddelar att man är i färd med att förbjuda de populära elscootrar som de senaste månaderna gjort sitt intåg på stadens gator. Ansvarig på trafikkontoret oroas över att elscootrarna kan uppfattas som något staden står bakom. Samtidigt höjs upprörda röster om stadens förfulning när nya fordon från delningsekonomin parkeras på stadens trottoarer.

Situationen lyfter flera frågor om vår förmåga att ta till oss nya idéer och innovationer. Nya transportmedel kommer vara avgörande för vår strävan mot ett mer hållbart samhälle och för vår förmåga att klara av den ökande urbaniseringen. Blickar vi ut i världen ser vi delningsekonomi med ökad användning av cyklar och elfordon som en del i framtidens städer. Detta har inte undgått Sveriges städer som under det senaste decenniet satsat mångmiljonbelopp genom reklamavtal på olika lånecykelsystem. Även Sveriges forskningsfinansiärer har satt de globala trenderna under lupp och genomfört utlysningar i hundramiljonersklassen på att utveckla elfordon för framtidens transporter.

Från periferin har dock andra lösningar äntrat scenen. Från Kina har trenden med stationslösa lånecyklar snabbt spridit sig över världen. Med skalbara lösningar har de snabbt kunnat ta sig in på nya marknader med en tillgänglighet som stationsbaserade system bara kan drömma om. Samtidigt har nya elfordon utvecklats långt bortom de statliga forskningsfinansiärernas blick. Det är dessa trender som nu nått Stockholm och Sverige.

När nu lånecyklar och elscootrar står på våra gator utan att en enda skattekrona spenderats kunde man tycka att politiker och tjänstemän borde jubla över att framtiden äntligen är här. Istället är ryggradsreflexen problematisering och förbud. Orsakerna till förbuden är lika kreativa som de lösningar de vill stoppa – skaderisk, oklar fordonsklassificering, kommersiellt utnyttjande av allmänna platser och förfulning av stadsbilden för att nämna några.

Om det är en sak som förbudshysterin visar på så är det att innovation är lika mycket förändring i beteende som det är tekniska landvinningar. Den teknik i form av batterier, QR koder och Bluetooth som möjliggör fordon inom delningsekonomi är enskilt inget revolutionerande. Snarare är det kombinationen av dem som tillsammans med nyfikenhet och öppenhet för nya idéer är verkligt disruptiv. Det är idén att jag ska låna en scooter för att hinna med tåget till flygplatsen snarare än att ta en taxi som är banbrytande. Idén, att någon jag inte känner senare tar med scootern hem för att under natten ladda den i utbyte mot en gratisresa, som tar oss ett steg närmare ett hållbart samhälle.

Det är därför som förbudshysterin är ett så stort problem. När vi på reflex straffar och ifrågasätter nya idéer på rutin så riskerar vi nämligen att de aldrig prövas. Att på förhand välja vinnare är en omöjlighet, därför är det svårt att se att innovation skulle kunna vara en kontrollerad process. Trots de mångmiljonbelopp som satsats på offentlig cykelinfrastruktur tycks det vara kommersiella aktörer som kommer göra verksamheten ekonomiskt hållbar. Det ser vi i städer från Peking till Paris där stationslösa elscootrar och lånecyklar idag är vardag och integrerade i stadens transportsystem.

Istället för förbud borde Stockholms stads tjänstemän väga fördelar mot nackdelar och anpassa sitt regelverk till nya tekniker och nya beteenden. Nackdelar så som upplevd förfulning måste ställas mot fördelar i förbättrade transportnät och ökad hållbarhet. Staten är en viktig aktör i att möjliggöra nya innovationer, men stödet måste gälla även när idéerna kommer utifrån och utmanar det allmännas egna lösningar. När trafikkontoret nu funderar över de kinesisktinspirerade lånefordornens öden kunde de låtar reformatören Deng Xiaopings ord få leda vägen. Det spelar ingen roll om katten är svart eller vit, så länge den fångar möss.

Daniel Ekström, ekonom och företagare baserad i Paris

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev