Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

”Allvarliga brister i bonus-malus”

Inför ett bonus-malus-system där alla sorters miljöbilar gynnas. Energigas instämmer i kritiken mot den presenterade statliga utredningen, men även om bristerna är allvarliga så kan de enkelt åtgärdas.

Publicerad: 18 augusti 2016, 15:16

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Branschföreningen Energigas Sveriges vd Maria Malmkvist instämmer i kritiken mot den statliga bonus-malus-utredningen.

Foto: Krister Hansson


Ämnen i artikeln:

MiljöBiogas

Replik. Fredrik Daveby och Carl Zeidlitz från Motormännens Riksförbund framhåller i sin artikel Ge vanliga bilister en morot att det föreslagna bonus-malus-systemet, som presenterades i våras, slår fel. De nämner bland annat att klimatvinsterna är begränsade, samt att biogas och andra biodrivmedel inte gynnas av förslaget.

Energigas Sverige delar helt den kritiken. Bristerna i utredningen är allvarliga, men kan åtgärdas.

I veckan gick remisstiden för förslaget ut. Vi visar i vårt remissvar hur förslaget enkelt kan modifieras så att bonus-malus-systemet bidrar till verklig klimatnytta och kan införas, enligt utredningens tidplan, 2018. Det är nödvändigt.

Den nya bonus-malus-modellen kommer i princip att fungera som den nya miljöbilsdefinitionen. De bilar som får bonus kommer att betraktas som ”riktiga” miljöbilar. Denna signal blir viktig för att konsumenterna ska kunna göra rätt miljöval i bilhallen. Därför är det viktigt att fordon som verkligen använder bränsle med störst klimatreduktion gynnas i modellen.

Daveby och Zeidlitz skriver mycket riktigt att fordon som använder biogas bör premieras på samma sätt som el- och laddhybridfordon eftersom dessa fordon har lika liten, eller mindre, klimatpåverkan. Men så är inte förslaget utformat, eftersom det grundas på Vägtrafikregistrets uppgifter om fordons koldioxidutsläpp. I verkligheten uppgår gasbilars utsläpp till endast hälften av vad Vägtrafikregistret anger.

Detta måste naturligtvis modifieras i den bonus-malus-modell som införs så att ”riktiga” miljöbilar med låg klimatpåverkan gynnas med bonus. Genomförs denna förändring kan fler miljöbilar bli tillgängliga till överkomliga priser för privatpersoner, en kundgrupp som lyfts fram av Daveby och Zeidlitz. Om ”malus”-delen i förslaget, den förhöjda fordonsskatten, förlängs från tre till fem år förbättras dessutom andrahandsvärdet för exempelvis gasfordon och laddhybridfordon, så att de kan säljas på den svenska marknaden i stället för att exporteras utomlands. Då blir fler riktiga miljöbilar tillgängliga i Sverige till bra priser.

Om bonus-malus-systemet utformas rätt kan det ge miljöbilsförsäljningen en ordentlig skjuts framåt. Det skulle ge den svenska produktionen av biogas och andra biodrivmedel ett nödvändigt uppsving. vilket i sin tur skulle skapa fler gröna jobb i en bransch där Sverige har en spetskompetens som resten av världen efterfrågar allt mer.

Ett rätt utformat bonus-malus-system skulle framförallt gynna klimatet och miljön. De bilar som drivs med fossila bränslen skulle bli färre – inte fler som utredningens egen konsekvensanalys förutspår. Klimatreduktionen skulle peka mot Miljömålsberedningens mål att utsläppen ska vara 70 procent lägre till år 2030 – inte den ynka procents klimatreduktion som utredningen själv tror att deras förslag leder till.

Kritiken mot bonus-malus-förslaget har varit mycket omfattande. Det kommer regeringens sammanställning av remissvaren, som nu pågår, också att visa. Nu är det upp till våra folkvalda att modifiera förslaget så att det styr mot verklig klimatnytta.

Energigas Sveriges remissvar kan läsas här: http://energigas.se/Om-oss/VaraAsikter/Remisser

Maria Malmkvist, vd Energigas Sverige

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

MiljöBiogas

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev