Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

Så kan kommunerna lyckas på sociala medier

Publicerad: 9 augusti 2021, 12:31

Satsa på att väcka engagemanget hos medborgarna. Det är Anders Svenssons råd till kommunerna när de arbetar med sociala medier.

Foto: Pressbild

Många kommuner vet inte hur de ska använda sociala medier. Det säger Anders Svensson som uppmanar kommunerna att strunta i antalet följare och fokusera på dialogen med medborgarna.


Ämnen i artikeln:

Sociala medierKommuner

Förra veckan berättade Dagens Samhälle om den rankning av kommunernas konton på sociala medier som Jonas Florén, digitaliserings och it-chef på Landskrona stad, gjort. Han rankade kommunernas insatser på fem sociala medieplattformar utifrån antal följare. 

Det fick Anders Svensson, ansvarig för digital kommunikation på Simrishamns kommun, att reagera. Han tycker att en rankning baserad på antal följare ger en felaktig bild av hur framgång på sociala medier bör mätas. 

– Det går inte att säga att någon är bättre än någon annan utifrån antalet följare. Det handlar om vilken typ av människor som följer dig. Hur intresserade de är av vad du gör och hur du kan intressera dem. Det är det som är det viktigaste, inte hur många följare du har, säger Anders Svensson. 

I stället bör kommunerna enligt honom mäta framgång utifrån antalet interaktioner, till exempel kommentarer och delningar av inlägg. 

Anders Svensson driver en podcast om kommunikation och föreläser regelbundet om sociala medier. Enligt honom har många kommuner brister i sitt arbete med sociala medier. 

– Man ser sociala medier som någon form av anslagstavla och anpassar inte innehållet efter målgruppen, säger han. 

Han efterlyser tydligare strategier i kommunernas arbete. 

– I grund och botten handlar det om vilket syfte du är på sociala medier för. Det är den frågan som varje enskild kommun måste ställa sig. Det handlar om att engagera sina invånare och bygga relationer med sina medborgare. 

Hur lyckas man med det?

– Man behöver ha en tonalitet som inte andas så mycket myndighetsfacktermer, och använda ett väldigt vardagligt och enkelt språk. Utvärdera hela tiden det du gör. Stek sådant som inte fungerar och försök utveckla och förfina det som verkar fungera. Det är också viktigt att ge väldigt bra service i kanalerna. Många  glömmer bort att sociala medier är en kommunikationskanal. Man måste vara beredd att bemöta och besvara frågor.

En av nycklarna till att lyckas skapa engagemang är enligt Anders Svensson att jobba med ”infotainment”. 

– Att du har seriös kunskap och information men paketerar den på ett underhållande och tilltalande sätt för målgruppen. Kommunicera på målgruppens villkor och möt dem där de är.

Att ge stor frihet till de medarbetare som ansvarar för sociala medier är en annan framgångsfaktor, hävdar han. Dessa ska både få ansvara för att utforma strategier och att genomföra det praktiska arbetet. 

– Det som ska publiceras på sociala medier ska inte passera olika typer av hierarkier och chefsled där väldigt många människor ska tycka och tänka om någonting. Då blir innehållet tillrättalagt och platt. Sociala medier är här och nu, och då måste det ges stor frihet. Det är lättare att hålla en röd tråd och rätt tonalitet om några få ansvarar för kontona. 

I Simrishamn där han arbetar har kommunen medvetet valt att fokusera på Facebook och Instagram utifrån bedömningen att det är där medborgarna finns. 

– Att jobba med kommunikation i sociala medier handlar mycket om att välja bort. Jag ser alldeles för många kommuner som försöker finnas överallt, hela tiden. Mitt starka råd är att välja bort. Satsa kanske bara på en kanal utifrån syftet och de målgrupperna ni har, och gör den kanalen riktigt bra.

 

Samuel Åsgård

Reporter

sa@dagenssamhalle.se

Ämnen i artikeln:

Sociala medierKommuner

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News