Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

Prisas för Kalix krishantering av it-attacken: ”Så viktigt att vara transparent”

Publicerad: 10 november 2022, 13:00

Kalix kommundirektör Maria Henriksson (t h) fick i mars pris på Tech Awards. Nu prisas Reine Sundqvist.

Foto: Kalix kommun, Simon Eliasson/Bildbyrån

Hallå där Reine Sundqvist, informationsansvarig på Kalix kommun, som får Publikoms kommunikationspris Megafonen för kommunens ”transparenta och trovärdiga” hantering av it-attacken i fjol.

Ämnen i artikeln:

Hackerattacken mot Kalix kommunItIt-säkerhetSenaste nytt

Petter Jerdén

petter.jerden@dagenssamhalle.se


– Det känns fantastiskt jävla kul. Förlåt att jag svär, men så är det.

Ett massivt it-angrepp, nästan ingenting fungerar. Hur hanterade du den stressiga situationen?
– Man måste ha ett aktuellt läge redan från minut ett och kommunicera ut vad som sker. Det värsta som kan hända i krishantering är att det börjar gå rykten, ska man hantera rykten har man inte tid för de egentliga arbetsuppgifterna. Jag minns den här morgonen väl när jag kom till jobbet och ingenting fungerade, inte ens ventilationen i kommunhuset. Det var något utöver det vanliga.

I motiveringen hyllas du och kommunen för att ni använde nya kommunikationskanaler när de gamla var utslagna. Hur bar ni er åt?
– Vi har tre olika tv-studior på tre olika platser, för att säkerställa att om något skulle hända kan vi hoppa över till en annan studio. Vi är inte lika sårbara. Om det värsta skulle ske, att strömmen går och internet slutar fungera, så har vi förhoppningsvis en lösning på gång där vi får ut information utan vare sig ström eller internet. Vi tänker lite nytt. Man ska kunna sända via satellit och elverk.

Finns det något du i efterhand skulle ha gjort annorlunda?
– Vi skulle direkt ha satt en kommunikatör på it, som bara jobbade med kommunikation mellan dem och krisledningsstaben. It är fantastiskt duktiga på it-frågor och måste koncentrera sig på det. Vid en sådan här händelse är det lätt att det fallerar med information och kommunikation. Det var en jättemiss.

Vad har du för tips till andra kommunikatörer?
– Det är så viktigt att våga berätta och vara transparent från steg ett. Jag förstår att allt inte kan vara transparent, men mycket kan vara det. Då underlättas kommunikatörens jobb otroligt mycket. Du slipper rykten och har inte media som försöker gräva – eftersom man är transparent finns inget att gräva i. I stället kan du fokusera på att lösa uppgiften. Men det gäller att man har ledningen bakom sig, det är inte ett beslut kommunikatören själv tar, det görs tillsammans med ledningsgruppen.

– Det andra är att man är tillgänglig och verkligen svarar på medias frågor. Som gammal journalist vet jag att det är otroligt viktigt att ha en bra relation till media. Det spelar ingen roll om klockan är 23 på fredagskvällen eller 06 på morgonen en lördag. Journalisterna måste få göra sitt jobb och de ska få tag på oss i en kris.

– Det är också viktigt att man är tålmodig. En kris kan vara långvarig, som i vårt fall. Det gäller att inte tappa fokus efter tre eller fyra veckor utan vara fullt fokuserad även vecka fyra och fem.

LÄS MER:

Kalix kommunchef: ”Jag var inte kaxig den morgonen”

It-säkerhetsexpert: Så skyddas systemen mot hackare – ”Behöver inte kosta jättemycket”

Så vill nya civilministern skynda på digitaliseringen: ”Faxandets tid är över”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev