Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

Nu ska faxen bort – ersätts av digitalt system

Publicerad: 21 december 2021, 13:15

”Det finns en stor potential att höja kvalitén, förbättra effektiviteten och korta handläggningstider genom att ha ett enkelt, tryggt och träffsäkert sätt att kommunicera”, säger Patrik Sundström, chief digital officer på SKR.

Foto: Johanna Lundberg, Bildbyrån

I början av 2022 ska ett nytt system för säker digital kommunikation i offentlig sektor finnas på plats. Förhoppningen är att faxens dagar därmed ska vara räknade.


Ämnen i artikeln:

SKRIt-säkerhetSocialtjänstenMyndigheterRegeringenKommunerRegioner

Det är regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) som kommit överens om säker digital kommunikation. Uppdraget att tillhandahålla systemet går till Myndigheten för digital förvaltning (Digg).

– Det här handlar om att ersätta en del av dagens gamla omoderna sätt att kommunicera mellan kommun, region och stat där fax, telefon eller brev fortfarande ofta används. Att ersätta det med ett säkert, digitalt sätt att kommunicera information som ofta är känslig, säger Patrik Sundström, chief digital officer på SKR. 

Hur vanligt är det att offentlig sektor använder fax i dag?
– Faxen används i inte obetydlig utsträckning för kommunikation mellan stat, kommun och region. Kanske framför allt mellan kommun och region i dagsläget. 

Vilka verksamheter använder fortfarande fax?
– Ganska många. Till exempel hälso- och sjukvården och socialtjänsten, som är två av de mest informationsintensiva verksamheterna. Där finns det en stor potential att höja kvaliteten, förbättra effektiviteten och korta handläggningstider genom att ha ett enkelt, tryggt och träffsäkert sätt att kommunicera.

Varför fungerar inte mejl?
– Mejl är inte tillräckligt säkert för den här typen av kommunikation av uppgifter som behöver skyddas. Man måste också kunna säkerställa att mottagaren kan ta del av informationen. Det kan handla om uppgifter som behövs för allt ifrån en vårdplanering inom äldreomsorgen till bedömning av ansökan om försörjningsstöd i socialtjänsten eller orosanmälningar från polis till socialtjänst.

Hur ska det nya sättet att kommunicera fungera?
– Det är inte ett centraliserat system, utan en standardiserad infrastruktur. Den gör det möjligt att antingen upphandla en särskild lösning för att skicka och ta emot kommunikation i enlighet med de standarder och specifikationer som infrastrukturen består av. Eller integrera det direkt i sitt verksamhetssystem så att man där kan skicka information till sina samarbetspartner i andra organisationer. 

Hur snabbt kommer det här att gå?
– Utvecklingsarbetet har bedrivits under ett antal år och vi befinner oss nu i ett läge där infrastrukturen kan tillhandahållas inom loppet av ett antal månader. Nu handlar det om att skapa förutsättningar för anslutning för så många som möjligt eftersom den stora nyttan uppstår först när väldigt många organisationer i offentlig sektor är anslutna. 

När kan alla kommuner och regioner vara anslutna?
– Jag kan inte svara på det i dagsläget, men frågan är väldigt högt prioriterad. Man kommer att inleda ett arbete med att förbereda sig för anslutning, titta på vilka verksamheter som är mest prioriterade och var man ska börja. 

Läs mer: ”Man faxar och skickar papper” – digitalt journalregister används sällan 

Läs mer: Sundsvall bygger digital infrastruktur för hela landet 

Samuel Åsgård

Reporter

sa@dagenssamhalle.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev