Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

It-attacken slår hårt mot Kalix – ”Vi har 24 timmar på oss”

Publicerad: 17 december 2021, 09:47
Uppdaterad: 17 december 2021, 12:47

”Vi hoppas att de mest primära systemen kommer att vara i gång i morgon, vi har 24 timmar på oss”, säger kommundirektören Maria Henriksson.

Foto: Kalix kommun

Kalix är fortsatt hårt drabbat av utpressningsattacken som natten till torsdagen slog ut kommunens it-system. Prognos saknas för när angreppet kan vara avvärjt – det kan ta veckor innan allt är återställt.
Hackarna kräver en lösensumma, men den kommer kommunen inte att betala.


Ämnen i artikeln:

It-säkerhetItKriminalitetRansomwareHackerattacken mot Kalix kommun

Kalix jobbar för fullt för att få tillgång till sina egna it-system. De flesta enheter påverkas, värst drabbat är dock socialförvaltningen. Tiden är dessutom knapp. Verksamheterna kan klara sig genom manuellt arbete i högst 48 timmar, och halva tiden har redan passerat.

– Vi hoppas att de mest primära systemen kommer att vara i gång i morgon lördag. Vi har 24 timmar på oss, säger kommundirektören Maria Henriksson.

Kommunen har polisanmält attacken och kommer därför inte att svara på frågor om hur den gått till eller vem som kan ligga bakom. Det meddelades på en pressträff på fredagen, som fick sändas via Facebook eftersom Kalix hemsida låg nere.

Kommundirektören säger att hemtjänsten har klarat sig ”jättebra” och att räddningstjänsten går att larma som vanligt. Det ser heller inte ut som om hackarna har stulit information. Men Kalix har stora problem; ”inte ens skrivare fungerar”, sammanfattar de it-angreppets omfattning. Attacken slog även ut värme och ventilering i en dryg fjärdedel av kommunens fastigheter.

Kalix försöker nu starta upp kritiska funktioner, som journaler, medicinlistor och hemtjänstscheman. Att återställa hela it-systemet ser ut att ta lång tid.

– För att vi ska få i gång allting pratar vi nog om veckor, säger Maria Henriksson.

Attacken kommer samtidigt som medarbetarna ser fram emot välbehövlig julledighet. Omsorgspersonalen är trött av pressen som pandemin medfört.

– Det är klart att jag känner en oro. Jag tror säkert att det här kommer att lösa sig inom några veckor. Men jag känner oro för min personal som redan hade jättestor belastning och vill skicka både tack och uppmuntran för allt de gjort för att lösa det här, säger Maria Henriksson.

Kommunen får extern hjälp från flera olika företag, berättar it-chefen Kenneth Björnfot på pressträffen. Totalt jobbar ett trettiotal personer med att lösa det omfattande driftfelet. Systemet startas upp successivt, bit för bit. Det tar lång tid eftersom de vid varje moment måste säkerställa att inga obehöriga är kvar i systemet.

– Jag brukar likna det vid att gå ut på ett minfält. Att röja minor är ett försiktighetsjobb, det är samma sak här. Hellre att det tar ett dygn mer än att vi chansar och så smäller det igen och vi får börja om från noll, säger Kenneth Björnfot.

Marianne Strömbäck är chef för kommunens äldreomsorg och har fullt upp när Dagens Samhälle når henne. Verksamheten har gått över till att jobba analogt.

– Vi får göra som man gjorde förr, förklarar hon.

Alla äldreomsorgens planeringsverktyg är digitala och dem kommer kommunen på grund av attacken inte åt. 

– Planeringen för brukarna sker via digitala verktyg, det måste vi nu göra på papper. Det går under en begränsad tid, det finns medarbetare kvar i verksamheterna som har varit med förut och som har erfarenhet av att jobba så här. De tycker att det går. 

Marianne Strömbäck hyllar personalen och cheferna som snabbt ställt om arbetssätt. 

– Visst blir det problem i förlängningen, det kommer nya brukare och vi kommer inte åt några system. Vi kommer åt det system där vi samverkar med regionen, för det ligger utanför vårt it-system. Vi får hitta nya vägar att samverka, ringa och använda verktyg som vi använde förut. Vi fotar av för vi kan inte kopiera, kopiatorerna är knutna till it-systemet.

För fem år sedan kritiserade kommunens revisorer it-säkerheten i verksamheten. Revisorerna uppgav att kommunanställda behöver vidareutbildning i it-säkerhet, rapporterar SVT Nyheter. I revisorernas rapport framkom att personal i kommunen bland annat lånat varandras inlogg. 

I fjol skrev Marianne Sundström, då kommunfullmäktigeledamot för SD, en motion efter att flera användare i kommunen tilldelats likadana lösenord. Sundström hade själv blivit tilldelad samma lösenord som en kommunalanställd och på så vis kunnat komma åt den anställdas mejlkorg. 

 

 

LÄS MER: It-attack drabbar Kalix kommun – tillbaka till papper och penna. 

LÄS MER: Utpressningsattackerna eskalerar: ”Människoliv i vågskålen” 

LÄS MER: Så stoppade Lidingö utpressningsförsöket – ”It arbetade dygnet runt”.  

 

Knut Sahlin Ekberg

Reporter

knut.sahlin@dagenssamhalle.se

Petter Jerdén

Reporter

petter.jerden@dagenssamhalle.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev