Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

Gamla lagar får inte stoppa kreativa skolledare

Skolinspektionen har kritiserat en skola i Kramfors för att den gett elever modersmålsundervisning i form av fjärrundervisning. Ålderdomliga regler får inte stoppa kreativa rektorer som med hjälp av modern IT-teknik hittar nya lösningar i skolans värld.

Publicerad: 7 november 2014, 14:07

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Modersmål på distans är bättre än ingen undervisning alls.


Ämnen i artikeln:

ItSkolorganisationPedagogik

TT rapporterar i dag fredag om att Skolinspektionen gett Ådalsskolan i Kramfors kritik för att de bedriver undervisning som strider mot lagen.

Det handlar om att elever som har rätt till modersmålsundervisning undervisas av lärare i Uppsala via fjärrundervisning. Ett alldeles utmärkt initiativ av rektor på skolan som löst en svår situation på ett effektivt sätt som gynnar eleverna. Det handlar om 13 olika modersmål och enligt rektor är det omöjligt att tillgodose dessa elevers rätt till modersmålsundervisning med behöriga lärare i Kramfors.

Enligt lagen får delar av undervisningen inte upphandlas på entreprenad eller ges genom samverkan mellan kommuner. Dessutom får fjärrundervisning bara ges som ett komplement till den ordinarie undervisningen. Jag frågar mig var elevperspektivet finns i allt detta. Rimligen är det bättre att eleverna i Kramfors får fjärrundervisning på sitt modersmål än ingen modersmålsundervisning alls som ju vore alternativet.

Av någon anledning finns det de som hyser tvivel när det gäller IT–teknik i skolan. Jag är övertygad om att dessa tvivel kommer sig av att man inte har någon erfarenhet av vad det innebär. För elever med ett annat modersmål innebär det att ständigt ha tillgång till översättningshjälp, att kunna följa undervisningen i skolämnena och att hela tiden kunna få stöd på sitt modersmål. Vi borde uppmuntra och stödja detta - inte försöka begränsa och förhindra.

I dag finns det på många håll tillgång till modern teknik i skolan. Det som skulle behövas är mer fortbildning för lärare och definitivt en översyn av lagar och styrdokument . Dessa får inte sätta hinder i vägen för kreativa rektorer som Mikael Wiklund i Kramfors som utgår ifrån elevernas behov och bästa och hittar nya lösningar med hjälp av modern IT-teknik.

Maria Stockhaus, riksdagsledamot (M)

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

ItSkolorganisationPedagogik

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News