Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Digital myndighetspost sparar stora resurser

I Danmark går merparten av all myndighetspost till digitala brevlådor, vilket sparar samhället 400 miljoner kronor per år. Danskarna längtar inte efter att sprätta kuvert, utan är nöjda med digital myndighetspost. Det är dags för Sverige att ta samma kliv.

Publicerad: 8 juni 2015, 11:39

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Danskarna är nöjda med att slippa sprätta myndighetsbrev.

Foto: Colourbox


Ämnen i artikeln:

ItEkonomi

Har du börjat använda “Mina meddelanden” ännu? Vet du kanske inte ens vad det är för något? Lugn, du är inte ensam.

Mina meddelanden är det offentliga Sveriges tjänst för att kunna förmedla säker digital post från statliga myndigheter, kommuner och landsting till privatpersoner och företag. Tanken med tjänsten är att den ska ersätta den fysiska post som skickas från det offentliga: allt från skattsedlar och besked om föräldrapenning, till bygglov och antagningsbesked från skolan.

Potentialen är enorm. Det offentliga lägger miljardtals kronor på sina försändelser varje år. Om vi kan göra det smartare och billigare finns det många bättre sätt att använda dem.

Tjänsten lanserades 2011, och fyra år senare har den bara omkring 220 000 personer anslutna. Dessutom är det bara nio myndigheter och två kommuner med ett fåtal typer av försändelser som anslutit sig till tjänsten, så även om man ansluter sig som privatperson eller företag så kommer ändå nära nog alla brev som fönsterkuvert oavsett man vill det eller inte. Det här måste vi ändra på.

Låt oss titta på Danmark. I dag har man där långt över fyra miljoner invånare anslutna till digital post, vilket innebär att 90 procent av danskarna är anslutna jämfört med Sveriges dryga 2 procent. Det innebär att den stora merparten av all myndighetspost i Danmark hamnar smidigt ordnat i en digital brevlåda för nära var och envar. Och som grädde på moset sparade man redan förra året 400 miljoner kronor per år (!) i sänkta portokostnader jämfört med tre år tidigare.

Claus Möller Jensen, överdirektör på danska Digitaliseringsstyrelsen, är säker på sin sak: deras stora framgångar beror på den lagstiftning man infört, som säger att alla som har möjlighet att ta emot myndighetspost digitalt, också ska göra det. Lagen trädde i kraft för företag från slutet av 2013, och privatpersoner från slutet av 2014.

Och det här med att få digital post - tycker man att det är krångligt? Längtar danskarna tillbaka till fönsterkuverten som skulle sprättas och hållas reda på? Det är precis tvärtom.

En pinfärsk undersökning visar att 76 procent av invånarna i Danmark är nöjda med sin digitala myndighetspost, och bara 10 procent är negativt inställda. Det finns inget som tyder på att vi svenskar skulle vara mindre benägna att uppskatta en övergång till digital post.

Om vi ska kunna göra samma omställning inom rimlig tid måste vi följa det danska exemplet och sätta en tidpunkt då de myndigheter och människor som har förmåga, ska använda Mina meddelanden. Utöver detta behövs också en ambitiös plan för att vidareutveckla funktionaliteten i tjänsten.

Men redan i dag behöver vi i offentlig sektor gemensamt ta vårt ansvar. Alla statliga myndigheter, kommuner och landsting borde dra sitt strå till stacken och påbörja en anslutning så snabbt som möjligt.

Först då kommer fler människor och företag välja att ansluta sig, och vi kan påbörja vår resa att få lägga portomiljarden på angelägnare saker. Nöjdare invånare får vi på köpet.

Per Mosseby, chef för avdelningen för digitalisering på Sveriges Kommuner och Landsting

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

ItEkonomi

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev