Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Äldreomsorg

LOV höjer kvaliteten inom äldreomsorgen

Lagen om valfrihet (LOV) är inte en byråkratisk teknikalitet, som det ibland framstår i debatten, utan ett viktigt verktyg för att öka människors inflytande i de välfärdsverksamheter som de själv betalat för via skatten, skriver Stockholms stads äldreborgarråd Joakim Larsson.

Publicerad: 20 mars 2014, 09:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KvalitetHemtjänstLOV

Det är en berättigad fråga vad som skulle hända om oppositionen fick tillfälle att avskaffa LOV till exempel i Stockholm. Konsekvenserna skulle bli förödande. Bara omkring 10 procent av hemtjänstutövarna skulle få vara kvar, resten skulle på ett eller annat sätt läggas ner eller så småningom få övergå i kommunal regi. De äldres möjlighet att välja och välja bort skulle åter ifrågasättas i grunden.

De som har råd skulle i denna nya situation kunna betala marknadspris för att få den hemtjänst de önskade, helt privat, utanför valfrihetssystemet, icke-skattefinansierat och utan möjlighet till lägre avgift för den som har en låg pension. En uppenbar risk vore därför att en svart marknad skulle växa fram på samma sätt som tidigare var fallet inom städsektorn. Där skulle vi få sämre villkor för personalen och ingen kontroll eller insyn i den vård- och omsorg som skulle bedrivas.

Men till den allra största delen skulle hemtjänsten drivas av en och samma aktör; kommunen.  Skulle vi därmed kunna lägga ner äldrenämndens avtalsuppföljning och kvalitetsinspektion? Naturligtvis inte, det skulle inte bli någon skillnad på den punkten. Lika många äldre skulle ha hemtjänst som tidigare. Ändå hör man titt som tätt, nu senast i Södertälje, att LOV ska bort, eftersom det är så besvärligt att följa upp kvaliteten. Häpnadsväckande.

På boendesidan är var tredje plats driven enligt LOV i dag. Den nya valfriheten har öppnat möjligheten att driva en mer småskalig verksamhet med i snitt 35 äldre per boende, vilket har passat mindre aktörer och stiftelser som har en särskild idé eller vision. Jag tänker bland annat på det nyöppnade spanska boendet La Casa, eller Ersta diakonis finska boende som öppnar under nästa år.

Självklart skulle allt detta inte försvinna helt på sikt även om LOV skulle avskaffas. Men det skulle inte omfattas av Stockholms stads valfrihetsmodell och det skulle inte gå att använda vår centrala kö. Det skulle förbli små, populära verksamheter med egna köer, där den som har råd att betala 60 000 kronor i månaden för sin plats skulle kunna bo. Vad skulle bli bättre av detta? Min inställning som moderat politiker är att valfriheten ska tillfalla alla äldre, inte bara några.

Jag är även övertygad om att en mångfald av aktörer både höjer kvaliteten generellt och att det driver de kommunala verksamheterna att förbättra sig ytterligare. Vi ser nästan genomgående hur äldre rankar de privata aktörerna en aning högre än de kommunala i Stockholm. Inom hemtjänsten är 87 procent nöjda med det arbete privata aktörer utför i deras hem mot 84 procent som är nöjda med kommunen. På äldreboende väger siffran helt jämnt med 86 procent som anser att boendet uppfyller deras behov av stöd och omsorg.

Ibland förekommer det tyvärr brister, både i kommunalt och privat drivna verksamheter. Det har alltid funnits, men tack vare dagens informationsflöde märks de mer och kan åtgärdas. Det är alltid beklagligt när det sker, men är i sig inget skäl att tro att läget har försämrats.

Lösningen kan i alla händelser aldrig vara att kasta in handduken: att offra de äldres möjlighet att välja den som har högst betyg, talar deras språk eller välja bort den som inte håller måttet. Att rycka undan mattan för de välfärdsentreprenörer som arbetar intensivt varje dag med att utveckla svensk äldreomsorg. Eller att på fullt allvar hävda att kommunalt drivna enheter inte behöver kvalitetsgranskas och utvecklas på samma sätt som privata.

Jag är uppriktigt ledsen för de äldre som bor i kommuner där äldreomsorgspolitikerna inte ens försöker ta sig an uppgiften att utveckla de äldres välfärd efter deras behov. Där de som i Södertälje säger: Nitton är för många företag att hålla kontakt med, vi orkar inte med det. Det duger inte om vi ska fortsätta att ligga i topp när OECD och FN rankar de bästa länderna att åldras i. Sveriges äldre förtjänar bättre. I Stockholm arbetar vi varje dag med att lyfta äldreomsorgen lite till. Kvalitet och valfrihet är inget motsatspar, tvärtom. Det ena kan inte existera utan det andra.

Joakim Larsson, oppositionsborgarråd (M) i Stockholms stad

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

KvalitetHemtjänstLOV

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev