Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Äldreomsorg

Kundperspektivet saknas hos offentliga kostchefer

Kundengagemanget är påfallande lågt inom den offentliga gastronomin, konstaterar kostvetarstuderanden Cecilia Blidö, bland annat efter att ha läst kostchefers reaktioner på de nyligen omskrivna matlådorna i äldreomsorgen.

Publicerad: 20 januari 2016, 14:16

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Det finns underbara kockar som skapar mirakel dagligen men det finns också de som inte lär av goda exempel.


Ämnen i artikeln:

VälfärdVälfärdstjänsterOmsorg

Dessa dagar är kanske en matlåda med korvslantar och potatis i äldreomsorgen ganska futtigt satt i relation till ID-kontroller och människor på flykt.

Det bidrar till att jag haft svårt att få motivation att delta i debatten om offentlig gastronomi. Att finna den där glöden jag som förälder kände när jag startade Naturlig Mat i Skolan 2011 och namninsamlingen med 14 000 namn för att sätta fokus på skolmat.

Inkorgen har svämmat över av mail från föräldrar, pedagoger, journalister och politiker som sökt hjälp för att förändra skolmaten och få någon att lyssna på deras frustration då de inte fått gehör när de kontaktat skolköket eller kostchefen i frågan.

Smör har retat upp människor i alla läger. Ibland har man funnit lösningar, medan det på andra håll är vattentäta skott mellan måltidsservice och de som söker alternativ.

Kostchefer har efterfrågat fler riktlinjer från myndigheter för att hantera föräldrar och politiker som fått epitetet ”självutnämnda experter”. Vi ska inte lägga oss i utan lita på experterna: skolade kostchefer. Jag som ”bara” varit friskvårdsföretagare inom kost-hälsa och ”varit mamma” i debatten fick sätta ner foten och börja på universitetet och skaffa den kompetens som kostchefer besitter för att komma vidare i samtalen och inte bli bortviftad som ”självutnämnd expert”.

Det kanske låter överdrivet, eller möjligen hängivet, men många vetenskapliga rapporter, föreläsningar och praktikveckor i offentliga kök senare kommer glöden igen när debatten om matlådan rasar.

Anhöriga larmar, bilden med korvslantar blir viral. Mannerström ryter ifrån och offentliga kök delar bilder på bra måltider i försvar.

I kostchefernas branschförbunds Facebookforum läser man: ”Att laga mat till äldre är nog bland det mest otacksamma man kan ge sig på, många gäster är senila, deprimerade, sjuka och tandlösa. Så finns det ju alltid anhöriga som blir så lyckliga av att hitta något att klaga på”.

Den före detta ordföranden uppmanar kollegor: ”Ta ingen skit”.

Den nuvarande ordföranden är uppgiven: ”Hur kan en matlåda få människor att bete sig som idioter? Jag saknar ord”.

Jag saknar också ord. För experternas reaktioner. Kundperspektivet är påfallande lågt i den öppna, halvinterna diskussionen – något som jag även erfarit i universitetsämnet måltidsservice, att kundupplevelse inte alltid vägs in. Det är mycket annat att tänka på. Detsamma i kök som kört fast och fokuserar på annat än matgästen.

Detta är viktiga lärdomar för framtiden. Företeelserna visar brist på kundengagemang. Kan det möjligen bero på att det är skattefinansierat? Att köket inte hör klirret i kassan som på krogarna? Drunknar man i alla riktlinjer så kunden glöms?

Det gäller dock inte alla offentliga kök. Det finns underbara kockar som skapar mirakel dagligen, men det finns också kockar som inte lär av goda exempel. Vissa känner inte till White Guide Junior och Arla Guldko som lyfter essen i den offentliga rockärmen likt Oscarsgalor.

I stället säger man ”Jag har jobbat i 40 år med det här och vet hur det funkar”.

Själv experimenterade jag i en skolrestaurang med att servera lunchen leende, titta varje matgäst i ögonen och säga ”Smaklig måltid!”. Flera elever uttryckte då: ”Du är den trevligaste jag någonsin stött på här”. Av ett leende och att se kunden! Kocken och lunchen var den vanliga. Bemötandet ett annat.

Ponera att kostcheferna står i matbutiken och har råkat få fel växel tillbaka i kassan och påpekar detta. Hur skulle de reagera om de bemöttes av ”Tänk att det alltid finns de som blir lyckliga av att hitta något att klaga på”?

Cecilia Blidö, kostvetarstuderande med inriktning kostekonomi & ledarskap vid Göteborgs Universitet, kostrådgivare, föreläsare och grundare av Naturlig Mat i Skolan

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev